آخرین اخباراسلایدشوافغانستانحقوق بشر

میشل باشله: ملل متحد ناقضان حقوق بشر را در افغانستان پاسخگو قرار دهد

خبرگزاری دید: کمیشنر عالی حقوق بشر ملل متحد،‌ روز گذشته از شورای امنیت این سازمان خواست تا ناقضان حقوق بشر به خصوص کسانی که زنان و کودکان را هدف قرار می‌دهند،‌ حسابده قرار بدهد.


خانم باشله در نشست ویژهٔ شورای امنیت ملل متحد که از سوی ناروی به خاطر جلوگیری از خشونت علیه زنان راه اندازی شده بود، گفته است: من از همه کشور‌ها می‌خواهم از نفوذ خود بر طالبان استفاده کنند تا به حقوق اساسی بشر احترام بگذارند.
به نقل از فرانس، کمیشنر عالی حقوق بشر ملل متحد گفته است که چشم‌پوشی از حقوق اساسی زنان و دختران، اقتصاد افغانستان را به طور گسترده در حالی آسیب می‌رساند که این کشور با فاجعه بشری با ابعاد بی‌سابقه مواجه است.
خانم باشله گفته است که پس از تسلط طا-لبان بر افغانستان، مدافعان حقوق بشر زنان، خبرنگاران،‌ وکلای مدافع و قضات یا مجبور به فرار شده اند و یا هم در خفا زندگی می‌کنند و در اغلب موارد با تهدید مواجه‌اند.
باشله گفته است: من از شورای امنیت می‌خواهم تا اطمینان حاصل کند که مرتکبین خشونت و نقض حقوق بشر در افغانستان به شمول کسانی که علیه زنان و دختران عمل می‌کنند، حسابده قرار بگیرند.
این مقام ملل متحد همچنین خواهان خروج مصئون و اسکان مجدد حامیان حقوق بشر از افغانستان شد.
وی همچنین خواستار توقف اخراج اجباری زنان در سایر کشور‌ها شد که در صدد محافظت استند.
خانم باشله همچنین از ملل متحد خواسته تا در برنامهٔ کمک‌های خود،‌ بخش حقوق بشر را در چارچاب هیئت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) بگنجاند.
در همین حال، زرقا یفتلی‌ رییس نهاد تحقیقاتی زنان و اطفال از شورای امنیت سازمان ملل متحد خواسته است تا سکوت خود را در مقابل میلیون‌ها شهروند افغانستان بشکند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا