آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاست

نتیجه انتخابات پارلمانی چه شد؟

حالا پرونده انتخابات پارلمانی به یک جنجال تبدیل گردیده است. این خطر وجود دارد که نتایج انتخابات پارلمانی ۲۸ و۲۹ میزان یک پارلمان سفارشی و فرمایشی باشد.

بیش از پنج ماه از برگزاری انتخابات پارلمانی ۲۸ و ۲۹ میزان گذتشه است، ولی هنوز خبری از نتایج نهایی این انتخابات نیست. نتایج نهایی ۱۵ ولایت اعلام نشده است.
شماری از نامزدان انتخابات پارلمانی معترض‏اند که نتایج نهایی انتخابات پارلمانی باید به وزدی همگانی شود. تا کنون که به این خواست توجه جدی صورت نگرفته است.
از معرفی کمشینران و روسای جدید کمیسیون‏های انتخاباتی دست کم یک هفته سپری شده است. انتظار می‏رفت که اعضای جدید کمیسیون‏های انتخاباتی پرونده این انتخابات را با اعلام نتایج نهایی بسته می‏کرد.
انتخابات پارلمانی با جهانی از تقلب و تخطی برگزار شد. انتخاباتی که به قول مقامات بلند پایه حکومتی مایه شرم‌ساری افغانستان است.
کمیسیون‏های انتخاباتی موفق نشدند که آرای سیاه و سفید را تفکیک کنند. حکومت در فرمانی، تمام کمشینران کمیسیون‏های انتخاباتی را ضمن برکناری ممنوع الخروج نیز اعلام کرد.
بسته شدن پرونده انتخابات و اعلام نتایج نهایی بدون شک آزمون جدی برای کمشینران جدید نهاد‏های انتخاباتی است. پرونده انتخابات به اعضای جدید نهاد‏های انتخاباتی میراث مانده است و آن‌ها بایستی ضمن اعلام نهایی نهایی، با تفکیک آرای سیاه و سفید عدالت انتخاباتی را نیز تامین کنند.
کمیسیون‏های انتخاباتی در اعلام نتایج نهایی نباید دقت را قربانی سرعت نمایند. اگر این اتفاق بیفتد میزان اعتراض‏ها بیشتر خواهد شد و موجب یک بحران انتخاباتی خواهد شد.
متاسفانه اعضای جدید کمیسیون‏های انتخاباتی در پیوند نتایج انتخاباتی پارلمانی به نامزدان و افکار عمومی کشور هیچ گونه ابراز نظری رسمی نکرده‏اند.
دیده می‏شود که پرونده انتخابات پارلمانی به شکلی به حاشیه رفته است. ریاست جمهوری و احزاب سیاسی بیشتر درگیر پروسه صلح و رقابت‏های انتخاباتی هستند و هیچ گونه توجهی به انتخابات مجلس نمایندگان ندارند.
بربنیاد تقسیم اوقات انتخابات پارلمانی، باید پرونده انتخابات پارلمانی در پایان ماه قوس اعلام و بسته می‏شد.
ماموریت دشوار اعضای جدید کمیسیون‏های انتخاباتی این است که بُن‌بست انتخاباتی را به فرصت مبدل نمایند. نامزدانی که نام شان در نتایج ابتدایی دیده نمی‏شود شاکی‏اند که عدالت انتخاباتی تامین شود و نامزدان قسماً برنده تاکید دارند که نتایج نهایی هر چه زودتر اعلام شود.
البته یک دسته از نامزدان انتخابات پارلمانی اصرار دارند که انتخابات پارلمانی دوباره برگزار شود و آرای ریخته شده به صندوق باطل خوانده شود.
حالا پرونده انتخابات پارلمانی به یک جنجال تبدیل گردیده است. این خطر وجود دارد که نتایج انتخابات پارلمانی ۲۸ و۲۹ میزان یک پارلمان سفارشی و فرمایشی باشد.
اکنون آدرسی نیست که پاسخ دهد حاصل انتخابات و نتیجه حضور مردم در روز انتخابات چه است؟ پرونده انتخابات پارلمانی برای انتخابات ریاست جمهوری نیز یک آزمون خواهد بود. در صورتی که عدالت انتخاباتی اجرا نشود، مردم از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری استقبال نخواهند کرد.

نویسنده

اختر سهیل- خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا