آخرین اخباراسلایدشوامنیت و حوادثتحلیلترجمهجنگجهانحقوق بشرخبر های مهمزنانکودکانمنطقه

هدف نابودی غزه است؛ چرا اسراییل آتش‌بس با حماس را رد کرد؟

ترجمه و تلخیص: سیدطاهر مجاب – خبرگزاری دید

خبرگزاری دید: ایتامار بن گویر، وزیر امنیت ملی راست افراطی اسراییل، و بزالل اسموتریچ، وزیر دارایی، هر دو تهدید کرده‌اند که در صورت موافقت اسراییل با توافق تبادل اسرا و آتش‌بس، ایتلاف نتانیاهو را ترک می‌کند و کابینه او فرو می‌پاشد. خالد الگیندی، تحلیل‌گر امور اسراییل-فلسطین برای موسسه خاورمیانه، معتقد است که پذیرش پیشنهاد آتش‌بس توسط حماس، نتانیاهو را در موقعیت نامناسبی قرار می‌دهد، زیرا او دیگر نمی‌تواند ادعا کند که توافق معقولی روی میز نیست. نتانیاهو به ادامه و گسترش جنگ نیاز دارد تا بتواند قدرت خود را حفظ کند. “او شخصاً انگیزه‌ای ندارد.”

به نظر می‌رسد اسراییل اعلام روز دوشنبه حماس مبنی بر موافقت با پیشنهاد آتش‌بس مصر-قطر را نادیده گرفته است. اما حکومت اسراییل به سرعت موضع خود را روشن کرد؛ این پیشنهاد چیزی نبود که با آن موافقت کند، و برای واضح‌تر شدن اوضاع، نظامیان اسراییل کنترول سمت فلسطین در مرز مصر با غزه را در رفح به دست گرفتند.
برای بسیاری از تحلیل‌گران، پیام حکومت اسراییل روشن است: آتش‌بس دایمی وجود نخواهد داشت و جنگ ویران‌گر در غزه ادامه خواهد یافت.
میراو زونزین، تحلیل‌گر ارشد گروه بین‌المللی بحران (ICG) درباره اسراییل-فلسطین گفت: “اسراییل می‌خواهد حق ادامه عملیات در غزه را برای خود محفوظ نگه دارد.”
وی افزود تا زمانی که اسراییل از پایان دادن دایمی جنگ خودداری کند، توافق غیرممکن به نظر می‌رسد.
او به گفت: «اگر وارد توافق آتش‌بس شوید، [در نهایت] به آتش‌بس نیاز خواهید داشت».
هدف ظاهری بمباران رفح توسط اسراییل انحلال گردان‌های حماس و به دست گرفتن کنترول گذرگاه غزه-مصر است. اسراییل حماس را متهم می‌کند که از این محل برای قاچاق سلاح به منطقه محاصره شده استفاده می‌کند. اما گروه های بشردوستانه به سرعت اشاره کرده اند که بسته شدن گذرگاه عواقب فاجعه باری برای بیش از یک میلیون فلسطینی ساکن رفح خواهد داشت که اکثریت آن‌ها آواره شده اند.
این امر همچنین امیدها برای حصول توافق بین اسراییل و حماس را به خطر می‌اندازد. توافقی که مصر، قطر و ایالات متحده با ویلیام برنز، رییس سازمان اطلاعات مرکزی امریکا (سیا)وز برای آن تلاش کرده بوده‌اند.
اسراییل گفت شرایط آتش‌بس حماس با پیشنهادات قبلی متفاوت است. اما تحلیل‌گران بر این باورند که موضوع گسترده‌تر این است که اسراییل حاضر نیست با آتش‌بس دایمی موافقت کند، حتی پس از آزادی اسرای اسراییلی از سوی حماس.
دو روز گذشته ثابت کرد که اسراییل واقعاً با حسن‌نیت مذاکره نمی‌کرد. عمر رحمان، کارشناس اسراییل و فلسطین در شورای امور جهانی خاورمیانه، اندیشکده‌ای در دوحه قطر، گفت: “لحظه‌ای که حماس با توافق موافقت کرد، اسراییل مایل بود آن را با شروع حمله به رفح به باد دهد.”
او گفت: “هدف نابودی کل غزه است.”
تحلیل‌گران می‌گویند که حیات سیاسی نتانیاهو نیز به ادامه جنگ در غزه بستگی دارد. آن‌ها توضیح دادند که آتش‌بس دایمی می‌تواند به فروپاشی ایتلاف راست افراطی او منجر شود و باعث برگزاری انتخابات زودهنگام و برکناری او از قدرت شود.
ایتامار بن گویر، وزیر امنیت ملی راست افراطی اسراییل، و بزالل اسموتریچ، وزیر دارایی، هر دو تهدید کرده‌اند که در صورت موافقت اسراییل با توافق تبادل اسرا و آتش‌بس، ایتلاف نتانیاهو را ترک می‌کند و کابینه او فرو می‌پاشد.
خالد الگیندی، تحلیل‌گر امور اسراییل-فلسطین برای موسسه خاورمیانه، معتقد است که پذیرش پیشنهاد آتش‌بس توسط حماس، نتانیاهو را در موقعیت نامناسبی قرار می‌دهد، زیرا او دیگر نمی‌تواند ادعا کند که توافق معقولی روی میز نیست.
نتانیاهو به ادامه و گسترش جنگ نیاز دارد تا بتواند قدرت خود را حفظ کند. “او شخصاً انگیزه‌ای ندارد.”
زون‌زین، از گروه بحران، می‌افزاید که مشخص نیست ایالات متحده تا کجا پیش خواهد رفت تا نتانیاهو را برای پذیرش آتش‌بس تحت فشار قرار دهد.
او می‌گوید که به نظر می‌رسد ایالات متحده تضمین‌های خصوصی به میانجی‌ها داده است مبنی بر این‌که هر گونه آتش‌بس در نهایت منجر به پایان دایمی جنگ خواهد شد.
او می‌گوید: “ایالات متحده بسیار علاقه‌مند توقف تهاجم به رفح است و فکر می‌کنم توانایی متوقف کردن آن را دارد. فقط به نظر می‌رسد که نمی‌خواهد به حماس کمک کند، بنابراین وضعیت دشواری است.”

نویسنده: مَت ناشِد
مترجم: الجزیره

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا