آخرین اخباراجتماعافغانستانصحت

هشدار پنج سازمان جهانی در مورد وخامت وضعیت اقلیمی افغانستان

خبرگزاری دید: به دنبال بحران اقتصادی افغانستان، اخیراً پنج سازمان جهانی بار دیگر نسبت به وضعیت اقلیمی و اقتصادی این کشور هشدار داده و تاکید کرده‌اند که نیم جمعیت افغانستان متاثر از خشکسالی و تغییرات اقلیمی هستند.

پنج‌ سازمان بین‌المللی شامل سازمان اقدام علیه گرسنگی، سازمان جهانی صحت، سازمان بشردوستانه امداد اسلامی، سازمان بین‌المللی نجات کودکان و سازمان بین‌المللی ورلد ویژن، با نشر بیانیه‌ای مشترک نسبت به بدتر شدن شرایط اقلیمی در افغانستان هشدار داده‌اند.

این سازمان‌ها گفته‌اند که دست‌کم ۲۵ ولایت افغانستان با خشکسالی شدید روبه‌رو است.

براساس بیانیه این سازمان‌ها، ادامه خشکسالی‌ها در افغانستان بیش از نیمی از جمعیت کشور را تحت تاثیر قرار داده است.

سازمان بین‌المللی نجات کودکان گفته است که کودکان و خانواده‌های دهقان در افغانستان، بیشترین ضرر را از خشکسالی متحمل خواهند شد. این نهاد افزوده است که کمبود باران و تداوم خشکسالی سبب شیوع بیماری‌ها از جمله وبا، تشدید  فقر و زمینه کوچ اجباری خانواده‌ها خواهد شد.

بر بنیاد آمارهای سازمان‌های جهانی، حدود ۷.۸ میلیون کودک در افغانستان در سال جاری میلادی، غذای کافی ندارند و در صورت ادامه خشکسالی، زندگی این کودکان در معرض خطر قرار خواهد گرفت.

سازمان بین‌المللی نجات کودکان همچنین خاطرنشان کرده است که چهار میلیون زن باردار و شیرده به شمول ۳.۲ میلیون کودک زیر پنج سال در حال حاضر از سوء تغذیه شدید رنج می‌برند.

طبق اطلاعات نهادهای بین‌المللی، افغانستان از اول اکتوبر ۲۰۲۳ تا ۱۵ جنوری ۲۰۲۴، تنها ۴۵ تا ۶۰ درصد بارندگی را نسبت به سال‌های گذشته تجربه کرده است.

این در حالی است که ماه گذشته نیز دفتر هماهنگ‌کننده کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل متحد (اوچا) با ابراز نگرانی از تداوم خشکسالی در افغانستان گفته بود که این کشور در سال گذشته بدترین خشکسالی را طی ۳۰ سال اخیر تجربه کرده است.

در همین حال، عبدالسلام حقانی معاون اداره محیط زیست روز گذشته (دوشنبه، ۱۶ دلو) در یک نشست خبری گفت که جنگ‌ها سبب شده افغانستان از تغییرات اقلیمی «آسیب جدی» ببیند.

پیش از این، صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) گفته بود که از هر ۱۰ نفر، ۸ نفر در افغانستان آب غیرصحی می‌نوشند و ۹۳ درصد از کودکان در مناطقی زندگی می‌‌کنند که به‌شدت از ناحیه آب، در مرحله بالای آسیب‌پذیری قرار دارند.

دفتر هماهنگ‌کننده کمک‌های بشری سازمان ملل متحد (اوچا) نیز گزارش داده بود که تغییرات آب‌وهوایی در افغانستان دسترسی خانواده‌ها به آب را ۶۰ درصد کاهش داده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا