آخرین اخباراسلایدشوافغانستانمحیط زیست

پرنده کمیاب همای‌سعادت در پنجشیر تحت مداواست

خبرگزاری دید: مداوا بر روی پرنده ی کمیاب همای سعادت درپنجشیر، ادامه دارد. این پرنده چندی پیش، دراثربیماری، از ادامه ی پرواز در آسمان بازماند و در جنگل های کرامان پنجشیر، به ناچار فرود آمد.

همای سعادت که به مرغ استخوان خور نیز مشهور است در تاریخ ادبیات فارسی نشانه ی سعادت و خوش بختی است که جایگاه خاص اسطوره ای تاریخی – افسانه‌ی در میان مردم دارد.

به نقل از باختر؛ قاری فضل الله دیوبند، رییس زراعت ومالداری حکومت سرپرست در پنجشیر گفته است که تلاش ها برای مداوای کامل این پرنده ی کمیاب، ادامه دارد.

اوگفت قرار است پس از مداوا، این پرنده، دوباره به طبیعت رها شود،افغانستان با داشتن طبیعت زیبا، تنوع  حیات وحش را در خود دارد.

چندی پیش نیز با گذشت بیش از ۶۰ سال، آهوی نادر و ارزشمند «مشک» یا همان «دراکولای افغانستان» دوباره در کوهستان‌های کشور مشاهده شده بود . این آهوی نیش‌دار به دلیل داشتن مادۀ عطری ارزشمند، یکی از گرانبهاترین جانوران روی زمین محسوب می‌شود.

این در حالی است که چند روز قبل خبری به نشر رسید مبنی بر اینکه گزارش‌ها از ولایت فراه در غرب افغانستان حکایت از آن می‌کردند که قطری‌های عرب شماری از افراد گروه طا-لبان را موظف ساخته‌اند تا در مناطق مختلف این ولایت پرنده‌های نایاب را شناسایی کنند. بر اساس این گزارش گروه طا-لبان از اعراب قطری بین ۱۰ تا ۲۰ هزار روپیه‌ی کابلی/پول رایج افغانستان را دریافت می‌کنند تا محل پرند‌ه‌های نایاب را گزارش بدهند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا