آخرین اخباراسلایدشوافغانستانامنیت و حوادثپاکستانجهانخبر های مهممنطقه

پولیس پاکستان دو روز پس از ترور؛ آخوند زاده پاکستانی بود

خبرگزاری دید: پولیس کویته دو روز پس از ترورمولوی محمدعمرجان آخوندزاده، مشاور هبت‌الله آخندزاده رهبر طا-لبان، گزارش داده است که او شناسنامه پاکستانی داشت. به نقل از این منابع؛ آخوند زاده ملا امام مسجد سابقه دار در کویته بود که در منزل متعلق به خودش در این شهر زندگی میکرد.

رسانه‌های پاکستانی پنجشنبه شب( ۳۰ حمل) زمان ترور مشاور رهبر گروه طا-لبان را اعلام کرده و پولیس کویته گفته است این ملا امام مسجد در مسیر رفتن به منزل اش توسط افراد مسلح ناشناس ترور شده است.

به نقل از بی‌بی‌سی اردو؛ مقامات امنیتی کویته از ارتباط مولوی محمد عمر جان اخوند زاده با گروه طا-لبان افغانستان اظهار بی اطلاعی کرده و گفته اند تحقیقات در باره انگیزه و عوامل ترور وی جریان دارد.

در عین حال؛ ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طا-لبان روز جمعه (۳۱ حمل) با انتشار بیانیه رسمی از طرف این گروه در شبکه اجتماعی اکس مرگ محمدعمرجان آخوندزاده را تسلیت گفت. گرچه مقامات طا-لبان تا کنون در باره این حادثه فرد یا گروهی را متهم نکرده است.

رادیو تلویزیون ملی افغانستان تحت کنترول طا-لبان نیز بیانیه رسمی این گروه را منتشر کرد که در آن ترور محمد عمر جان آخوندزاده محکوم و قتل او «جنایت بزرگ» خوانده شده است.

رادیو تلویزیون دولتی به طور رسمی از محمدعمرجان آخندزاده به‌عنوان عضو اداره نظارت طا-لبان و استاد یک مدرسه جهادی این گروه در قندهار نام برده است. با این حال منابع رسانه ای گفته اند او از افراد مورد اعتماد و مشاور رهبر طا-لبان بود که در سال‌های پسین در کنار ایجاد مدارس دینی در پاکستان، عضو ارشد شورای رهبری کویته نیز بوده است.

طالبان پس از حاکمیت دوباره بر افغانستان در اسد ۱۴۰۰، «لیسه میخانیک» ولایت قندهار را به مدرسه جهادی تبدیل کرد و مولوی محمدعمرآخندزاده در راس آن مدرسه قرار گرفت.

این مدرسه در کنار قصر مندیگک قرار دارد؛ جایی که منابع از قندهار می‌گویند رهبر طا-لبان از آن به عنوان دفتر کاری خود استفاده می‌کند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا