آخرین اخباراجتماعاسلایدشوتحلیلترجمهجهانحقوق بشرسیاستهند

چرا قانون جدید شهروندی هند، مسلمانان را مستثنی می‌کند؟

مترجم: سید طاهر مجاب

خبرگزاری دید: هند قانون شهروندی جنجالی را اجرا کرده است که به خاطر حذف مسلمانان مورد انتقاد شدید قرار گرفته است. نگرانی‌ها در مورد جامعه اقلیت مسلمانان در دولت ناسیونالیست هندوی نارندرا مودی افزایش یافته است.
مقررات این قانون روز دوشنبه (۲۱حوت) اعلام شد. این یک آزمون مذهبی برای مهاجران کشورهای آسیای جنوبی از هر دین به غیر از اسلام است. منتقدان استدلال می‌کنند که این قانون مدرک دیگری دال بر این است که دولت مودی در تلاش است هند را به یک کشور هندوباوران تغییر شکل دهد و ۲۰۰ میلیون مسلمان آن را به حاشیه براند.


هند قانون شهروندی جنجالی را اجرا کرده است که به خاطر حذف مسلمانان مورد انتقاد شدید قرار گرفته است. نگرانی‌ها در مورد جامعه اقلیت مسلمانان در دولت ناسیونالیست هندوی نارندرا مودی افزایش یافته است.
مقررات این قانون روز دوشنبه (۲۱حوت) اعلام شد. این یک آزمون مذهبی برای مهاجران کشورهای آسیای جنوبی از هر دین به غیر از اسلام است. منتقدان استدلال می‌کنند که این قانون مدرک دیگری دال بر این است که دولت مودی در تلاش است هند را به یک کشور هندوباوران تغییر شکل دهد و ۲۰۰ میلیون مسلمان آن را به حاشیه براند.

قانون جدید شهروندی چیست؟
قانون اصلاح شهروندی مسیر سریعی را برای تابعیت هندوها، پارسی‌ها، سیک‌ها، بودایی‌ها، جین‌ها و مسیحیان فراهم می‌کند که قبل از ۳۱ دسمبر ۲۰۱۴ از افغانستان، بنگلادش و پاکستان به هندوستان با اکثریت هندوها گریخته اند. این قانون مسلمانان را که در هر یک از این سه کشور اکثریت هستند، مستثنی می‌کند.
این قانون همچنین تغییری در قانون قدیمی می‌آورد که از تبدیل شدن مهاجران غیرقانونی به شهروند هندی جلوگیری می‌کند. این نخستین باری است که هند – دولت رسمی سکولار با جمعیت مذهبی متنوع – معیارهای مذهبی را برای شهروندی تعیین می‌کند.
دولت هند گفته است که واجدین شرایط می‌توانند از طریق یک پورتال آنلاین برای شهروندی هند درخواست دهند.
اجرای این قانون، یکی از وعده‌های مهم نظرسنجی حزب حاکم بهاراتیا جاناتا در آستانه انتخابات عمومی است که قرار است تا ماه می برگزار شود.
دولت مودی تصور تبعیض‌آمیز بودن این قانون را رد کرده و از آن به عنوان یک حرکت انسان‌دوستانه دفاع کرده است. این قانون استدلال می‌کند که فقط برای تعمیم شهروندی به اقلیت‌های مذهبی که از آزار و شکنجه فرار می‌کنند، اجرا شده است و علیه شهروندان هندی استفاده نمی‌شود.


چه چیزی این قانون را تا این حد بحث برانگیز می‌کند؟
این قانون در سال ۲۰۱۹ توسط پارلمان هند تصویب شد، اما دولت مودی اجرای آن را پس از اعتراضات مرگبار در دهلی‌نو و جاهای دیگر متوقف کرد. ده‌ها نفر در جریان روزهای درگیری کشته شدند.
تظاهرات سراسری در سال ۲۰۱۹ توجه مردم از همه ادیان را به خود جلب کرد. آن‌ها گفتند که این قانون بنیان هند را به عنوان یک کشور سکولار تضعیف می‌کند. مسلمانان نیز نگران اند که دولت با استفاده از ثبت نام ملی شهروندی بتواند از این قانون آن‌ها را به حاشیه براند.
ثبت ملی شهروندان بخشی از تلاش دولت مودی برای شناسایی و از بین بردن افرادی است که احتمالا به طور غیرقانونی به هند آمده‌اند. ثبت نام فقط در ایالت آسام، در شمال شرق این کشور، اجرا شده است، اما حزب مودی قول داده است که برنامه تأیید شهروندی مشابهی را در سراسر کشور تطبیق کند.
منتقدان و گروه‌های مسلمان می‌گویند قانون جدید شهروندی به محافظت از غیر مسلمانانی که از ثبت نام حذف شده‌اند کمک می‌کند، در حالی که مسلمانان ممکن با تهدید اخراج یا بازداشت مواجه شوند.


چرا مسلمانان هند نگران هستند؟
مخالفان این قانون – از جمله مسلمانان، احزاب مخالف و گروه‌های حقوق بشر – می‌گویند که این قانون استثنایی است و اصول سکولار مندرج در قانون اساسی را نقض می‌کند. آن‌ها می‌گویند ایمان را نمی‌توان شرط شهروندی قرار داد.
روز دوشنبه، نهاد ناظر حقوق بشر عفو بین‌الملل در هند گفت که این قانون “تبعیض بر اساس مذهب را مشروع می‌سازد.”
برخی همچنین استدلال می‌کنند که اگر هدف این قانون حمایت از اقلیت‌های تحت آزار و اذیت است، پس باید شامل اقلیت‌های مذهبی مسلمان نیز می‌شد که در کشورهای خود با آزار و اذیت مواجه شده اند، از جمله احمدی‌ها در پاکستان و روهینگیایی‌ها در میانمار.
از نظر منتقدان، مودی یک برنامه ملی‌گرایانه هندو را پیش می‌برد که بنیاد سکولار کشور را از بین می‌برد، فضا را برای اقلیت‌های مذهبی، به‌ویژه مسلمانان تقلیل و این کشور را به یک کشور هندو نزدیک‌تر می‌کند.
هند خانه ۲۰۰ میلیون مسلمان است که یک گروه اقلیت بزرگ را در این کشور ۱.۴ میلیارد نفری تشکیل می‌دهند. آن‌ها تقریباً در تمام نقاط هند پراکنده هستند‌. اما از زمانی که مودی برای اولین بار قدرت را در سال ۲۰۱۴ به دست گرفت، در مجموعه‌ای از حملات هدف قرار گرفته شده‌اند.
ده‌ها مسلمان به اتهام خوردن گوشت گاو یا قاچاق گاو، حیوانی که برای هندوها مقدس تلقی می‌شود، توسط اوباش هندو به قتل رسیده اند. کسب‌وکارهای مسلمانان تحریم شده‌اند، مکان‌های آن‌ها با بولدوزر و عبادتگاه‌ها به آتش کشیده شده است. برخی فراخوان‌های آشکار نسل کشی آن‌ها نیز وجود دارد.

منتقدان می‌گویند که سکوت آشکار مودی در قبال خشونت علیه مسلمانان، برخی از افراطی‌ترین حامیان او را جسورتر کرده و سخنان نفرت‌انگیز بیشتری را علیه مسلمانان دامن زده است.
مودی همچنین به شدت دین را با سیاست در یک فرمول ترکیب کرده است که عمیقاً در میان هندوهای این کشور طنین انداز شده است. در جنوری، او یک معبد هندو را در محل یک مسجد ویران شده در شمال شهر آیودیا افتتاح کرد و به وعده دیرینه ملی‌گرای حزب هندو‌یش جامه عمل پوشاند.


نویسنده : شیخ ثعلیق
منبع: آسوشیتدپرس

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا