آخرین اخباراسلایدشواقتصاد و توسعهچینخبر های مهمدسته بندی نشدهمنطقه

چین به دنبال روابط اقتصادی نزدیکتر با کشورهای شورای همکاری خلیج فارس است

خبرگزاری دید: به اعتقاد کارشناسان، چین و کشورهای حاشیه خلیج فارس در میان پویایی‌های جهانی در حال تغییر، در حال شکل‌دهی ارتباطات اقتصادی عمیق‌تر به ویژه در حوزه‌های انرژی تجدیدپذیر، بازارهای مالی و خودروهای برقی هستند.

به نقل از چین امروز؛ این همکاری که در مشارکت چشمگیر آنها در تولید ناخالص داخلی جهانی و تعهد متقابل به توسعه پایدار ریشه دارد، طی «نشست ویژه مجمع جهانی اقتصاد» در ریاض پایتخت عربستان سعودی بازتاب یافت. این نشست روز دوشنبه هفته گذشته به کار خود پایان داد.

«گائو جی‌فان» مدیرعامل و رئیس هیات مدیره «ترینا سولار» یکی از شرکت‌های مطرح انرژی خورشیدی چین، گفت: کشورهای خلیج فارس فعالانه در تکاپو برای مبارزه با تغییرات آب و هوایی هستند و پتانسیلی عظیم در بخش انرژی‌های تجدیدپذیر از خود نشان می‌دهند.

«لینا نورالدین» مدیرعامل و رئیس هیات مدیره «لامار هولدینگ» که در حوزه انرژی عربستان سعودی فعال است،‌ بر نقش حیاتی شرکت‌های چینی در «چشم‌انداز ۲۰۳۰» عربستان سعودی تاکید کرد.

وی گفت: تغییر در عربستان از پروژه‌های سنتی به رهبری دولت به مشارکت‌های دولتی-خصوصی بیشتر، شرکت‌های چینی را جذب کرده است.

«بن سیمفندورفر» از شرکای دفتر هنگ کنگ شرکت مشاوره بین‌المللی «الیور وایمن»، گفت: اهداف شورای همکاری خلیج فارس برای توسعه فرصت‌های انرژی پاک فقط منطقه را به نزدیکتر می‌کند.

بر اساس داده‌های تجاری سازمان ملل، صادرات باتری لیتیومی چین به کشورهای شورای همکاری خلیج فارس از سال ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۲، ۲۶ درصد افزایش یافت و طی ۹ ماه نخست ۲۰۲۳ نیز رشدی ۹۹ درصدی را به ثبت رساند.

یکپارچگی مالی با توجه به اصلاحات هر دو طرف که هموارکننده جریان مالی و فرصت‌های سرمایه‌گذاری افزایش‌ یافته است، حوزه نویدبخش دیگری برای همکاری چین-شورای همکاری خلیج فارس به حساب می‌آید.

«ویلفرد یی‌یو» معاون مدیر اجرایی «صرافی‌ها و نقل و انتقالات بانکی» هنگ کنگ با تاکید بر اهمیت راهبردی این همکاری گفت: با توجه به آنکه رشد اقتصادی جهان به سوی شرق تغییر کرده، اهمیت چین و منطقه خلیج فارس به عنوان موتورهای رشد به شکل روزافزونی مورد شناخت قرار می‌گیرد.

«عمر الفطیم» مدیر عامل «گروه الفطیم» گفت: مشارکت‌های متنوع میان کشورها خلیج فارس و چین به روشنی نشان‌دهنده تعهد برای رشد، پیشرفت و توسعه جمعی است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا