آخرین اخبارافغانستاندولت فراگیرسیاست

چین: دولت فراگیر و سیاست معتدل افغانستان را به سمت ثبات هدایت می‌کند

خبرگزاری دید: کاردار سفارت چین در کابل می‌گوید که اگر طا-لبان فرصت پیش آمده را غنیمت شمارند و یک دولت همه‌شمول و سیاست میانه‌رو در پیش گیرند، افغانستان به سمت بازسازی صلح‌آمیز حرکت خواهد کرد.

ژائو های‌هان کاردار سفارت چین در کابل به تازگی در مصاحبه‌ای دیدگاه پکن را نسبت به اوضاع دو سال گذشته افغانستان در زمینه‌های مختلف بیان کرده و تاکید نموده است که اگر حکومت موقت طا-لبان فرصت را غنیمت بشمارد و یک دولت همه‌شمول تشکیل دهند، افغانستان به سمت بازسازی و توسعه و رفاه حرکت خواهد کرد.

ژائو گفته است: از زمان تأسیس حکومت موقت افغانستان در دو سال پیش، این حکومت متعهد به ارتقای بازسازی صلح ملی و توسعه مستقل، مشارکت فعال در مبادلات خارجی داشته و یک سری اقدامات عملی را در زمینه‌هایی مانند توسعه اقتصادی، ریشه‌کنی فساد، ممنوعیت مواد مخدر، بهبود معیشت مردم و تامین اجتماعی انجام داده و نتایج معینی به دست آورده است.

این مقام چین با بیان این‌که بر خلاف تبلیغات غرب مبنی بر این‌که مردم افغانستان از گرسنگی رنج می‌برند، افزوده است: تنوع گسترده‌ای از غذا و سبزیجات وجود دارد، تامین برق، ارتباطات و سوخت نیز با ثبات است و نظم اجتماعی به خوبی حفظ می‌شود.

وی خاطرنشان کرده که بهای غذای اصلی، یعنی نان خشک، کم‌تر از ۱۰ افغانی (معادل ۷ سنت یوان) یا حتی ارزان‌تر است.

به گفته این دیپلمات، اکثریت مردم و دیپلمات‌های خارجی بر این باورند که در مقایسه با دو سال قبل، وضعیت کلی امنیتی در افغانستان بهبود یافته و با افزایش گردش‌گران خارجی، اکنون مردم می‌توانند آزادانه به سراسر کشور سفر کنند.

وی به نقل از امیر خان متقی گفته است که در سال ۲۰۲۲ حدود ۷۰ هزار گردش‌گر خارجی، از جمله ۱۰ هزار گردش‌گر اروپایی از افغانستان بازدید کرده‌اند.

وی در ادامه بیان داشته که در دو سال گذشته، چین به منظور جلوگیری از بحران انسانی، کمک‌های بشردوستانه به موقع به افغانستان از جمله تهیه واکسین، دارو و تجهیزات زمستانی به مبلغ ۳۰۰ میلیون یوان به افغانستان ارایه کرده است.

در ماه مارچ ۲۰۲۲، چین همچنین یک میلیارد یوان کمک بی‌قید و شرط به افغانستان برای پروژه‌های بشردوستانه، آموزشی، پزشکی و ساخت و ساز روستایی ارایه کرد.

کاردار سفارت چین گفته که پکن در این مدت از ایجاد میکانیزم هماهنگی کشورهای همسایه افغانستان، استفاده از مزایای کشورهای همسایه برای تحکیم اجماع و همکاری‌های منطقه‌ای دفاع کرده و نقش سازنده‌ای در تضمین انتقال آرام قدرت در افغانستان ایفا کرده است.

وی افزوده است که در حال حاضر، افغانستان در مقطع حساس گذار از هرج و مرج به ثبات، با چالش‌ها و فرصت‌ها و مشکلات و امیدها در کنار هم قرار دارد.

ژائو با درخواست آزادسازی دارایی‌های افغانستان از سوی امریکا گفته است: امروز با خروج نیروهای خارجی، مردم افغانستان فرصتی را برای کنترول واقعی سرنوشت خود و ورود به عصر جدیدی از استقلال، صلح و توسعه به وجود آورده اند.

وی در ختم صحبت‌های خود تاکید کرده است: اگر حکومت موقت افغانستان بتواند فرصت را غنیمت بشمارد، آغوش خود را بیشتر باز و در حکومت‌داری فراگیر تعامل کند، سیاست‌های معتدل و میانه‌رو و باثبات را دنبال کند و به طور فعال یک مدل توسعه مدرن را مناسب شرایط ملی افغانستان روی دست گیرد، مردم افغانستان به سمت مسیر بازسازی مسالمت‌آمیز، پیشرفته و مرفه هدایت می‌شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا