آخرین اخباراسلایدشوافغانستانجهانحقوق بشررسانه‌هازنان

کمیسیون حقوق بشر: اعدام در ملاعام و نقض‌حقوق زنان نگران کننده است/ رسانه‌ها و روزنامه نگاران سرکوب می شوند

خبرگزاری دید: کمیسرعالی کمیسیون حقوق بشر ملل متحد با ابراز نگرانی از سرگیری اعدام‌ها در ملاعام و نقض همه‌ی جانبه‌ی حقوق زنان می گوید: آزادی‌های مدنی افراد و آزادی رسانه‌ها نیزدر افغانستان به‌‌شدت محدود شده است و بسیاری از زنان مدافع حقوق بشر و روزنامه‌نگاران در معرض سرکوب و بازداشت‌های خودسرانه قرار گرفته‌اند.

 به نقل از ایندپندنت؛ فولکر تورک، کمیسر عالی کمیسیون حقوق بشر سازمان ملل، روز گذشته (۱۴ حوت)، در گزارشی که از وضعیت حقوق بشر در جهان به پنجاه‌‌وپنجمین اجلاس این کمیسیون ارایه کرد، ازسرگیری اعدام در ملاءعام را در افغانستان وحشتناک توصیف، و از پسرفت و تیره‌تر شدن وضعیت حقوق بشر در این کشور ابراز تاسف کرد.

فولکر تورک با اشاره به ادامه سیاست‌های ضد حقوق‌بشری طا-لبان در افغانستان، گفت: “از نقض مداوم و هدفمند حقوق بشر، به ویژه نقض همه‌جانبه حقوق زنان و دختران که از تمامی جنبه‌های زندگی عمومی، از جمله تحصیل و اشتغال محروم شده‌اند، ابراز تاسف می‌کنم.”

 او افزود که آزادی‌های مدنی افراد و آزادی رسانه‌ها نیز در افغانستان به‌‌شدت محدود شده است و بسیاری از زنان مدافع حقوق بشر و روزنامه‌نگاران در معرض سرکوب و بازداشت‌های خودسرانه قرار گرفته‌اند.

فولکر تورک ضمن تاکید بر بدتر شدن وضعیت حقوق بشر ، وضعیت مهاجران افغانستان را در کشورهای همسایه نیز نگران‌کننده دانست. تورک افزود که بخشی از مهاجران که در معرض خطر اخراج اجباری قرار دارند، در صورت بازگشت اجباری به افغانستان با خطر آزار، شکنجه و سایر آسیب‌های جبران‌ناپذیر مواجه‌اند.

این در حالی است که؛ ریچارد بنت، گزارشگر ویژه شورای حقوق بشر سازمان ملل در امور افغانستان، چندی پیش در گزارشی درباره شرایط افغانستان گفته بود که در یک ‎سال گذشته نه‌تنها هیچ نشانه‌ای از بهبود وضعیت حقوق بشر در افغانستان دیده نمی‌‎شود، بلکه اوضاع در ابعاد مختلف به وخامت گراییده است.

 بنت افزوده بود که در حکومت طا-لبان “تبعیض، جداسازی، سرکوب و طرد زنان و دختران نهادینه شده است”، و از همه کشورهای دنیا خواست که از تلاش‌ها برای بهبود وضعیت حقوق بشر در افغانستان حمایت کنند.

این در حالی‌ست که مقامات حکومت طا-لبان این گزارش‌ها را پروپاگند می خواند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا