آخرین اخبارافغانستانحقوق بشر

کمیسیون حقوق بشر: ملل متحد کشتار افراد ملکی را جداً بررسی کند

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان در واکنش به حمله مرگبار مکتب سیدالشهدا خواستار اعلام آتش‌بس فوری و پیگیری و تحقیق کشتار غیرنظامیان از سوی سازمان ملل متحد شد.


به گزارش خبرگزاری دید، کمیسیون مستقل حقوق بشر به تازگی در اعلامیه‌ای در باره «کشتار دانش‌آموزان مکتب سیدالشهدا در غرب کابل و ادامه تلفات غیرنظامیان» خواستار برقراری فوری آتش‌بس و تحقیق جدی این قضیه از سوی سازمان ملل متحد شده است.
کمیسیون مستقل حقوق بشر با بیان این که این کار به نفع چه کسی است؟ این حمله‌ها، با حمایت چه کسی یا کسانی صورت میگیرد؟ گفت: باید به این پرسش‌ها پاسخ داده شود.
این کمیسیون افزود: هم‌اکنون آتش‌بس اعلان شود. میزان تلفات غیرنظامی جنگ نگران کننده است. کودکان، زنان و مردان در بسیاری نقاط کشور کشته می‌شوند. تنها راه جلوگیری از تلفات غیرنظامیان، آتش‌بس دایمی است.
کمیسیون مستقل حقوق بشر از طالبان خواست که به انجام آتش‌بس پایدار متعهد شوند.
کمیسیون حقوق همچنین از سرمنشی ملل متحد خواست نشست ویژه‌ای را قبل از نخستین روز عید فطر برگزار کند و به طور واضح اعلام کند که این سازمان چه کار عملی را می‌خواهد در مورد افغانستان انجام دهد.
اعلامیه این کمیسیون تأکید کرده است که یک تیم متخصص و مستقل از سازمان ملل متحد باید برای انجام ماموریت حقیقت‌یابی در مورد کشتار غیرنظامیان و سایر خشونت‌ها در افغانستان اقدام کند و هدف آن شناسایی مجرمان و گردآوری شواهد باشد.
اعلامیه افزود که یک کمیسیون تحقیق بین‌المللی میان‌حکومتی نیز در مورد تلفات غیرنظامیان تحقیق کند و شورای امنیت ملل متحد در مورد تراژیدی بزرگ اخیر، افزایش جنایات جنگی و جنایت علیه بشریت در افغانستان، قطعنامه صادر کند.
کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان افزایش تلفات غیرنظامیان در ماه رمضان (۱۳ اپریل تا ۷ ماه مه) را ثبت کرده است.
در اعلامیه آمده است: کمیسیون ۱۳۰ رویداد را ثبت کرده که در جریان ماه رمضان منجر به تلفات ۵۱۹ تن از افراد ملکی شده است: ۱۶۰ کشته و ۳۵۱ زخمی. این ارقام شامل کشتار حمله خونین کابل (حمله بر مکتب سیدالشهدا در غرب کابل) نیست.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا