آخرین اخباراسلایدشوافغانستاناقتصاد و توسعهایرانمنطقه

کنسرسیوم توسعه ریلی افغانستان هیچ گونه بدهی به خط آهن ایران ندارد

خبرگزاری دید: «جواد طاهرافشار» معاون کنسرسیوم توسعه ریلی افغانستان در خصوص موضوع توقف قطار ترانزینی افغانستان-ترکیه در ایران اظهار داشت: پس از قراردادی که مابین کنسرسیوم توسعه ریلی افغانستان به عنوان نماینده وزارت راه و شهرسازی و خط آهن افغانستان با امضای نخست‌وزیر حکومت سرپرست افغانستان در ثور ۱۴۰۲ در خصوص رفع نواقص و بهره‌برداری کامل از خطوط و حمل و نقل ریلی مسیر خواف-هرات امضا شد، حدود ۲۰ قطار با بار عملیاتی حامل ریل و تراورس بابت رفع نواقص و ساخت مسیر ریلی روزنک تا هرات به افغانستان اعزام شد.

به نقل از ایراف؛ وی در ادامه توضیح داد: این کنسرسیوم با هماهنگی و مکاتبه‌های قبلی صورت گرفته با شرکت خط آهن جمهوری اسلامی ایران و دستگاه‌های دخیل در این امر تصمیم به تجاری کردن این خط آهن در تاریخ اول ثور ۱۴۰۳ گرفت و اولین بار که حامل مواد معدنی است. پس از بارگیری در ایستگاه روزنک افغانستان به سمت مرز ریلی جمهوری اسلامی ایران با هدف استفاده از خطوط ریلی این کشور برای ترانزیت به کشور ترکیه حرکت کرد.

طاهرافشار اشاره کرد: متاسفانه با وجود هماهنگی‌های قبلی، واگن‌های بار تجاری در نقطه صفر مرزی توسط مدیران خط آهن ایران متوقف و لکوموتیو نیز در ایستگاه خواف از کنسرسیوم توسعه ریلی ضبط شد. لازم به ذکر است واگن، لکوموتیو و پرسنل این قطار متعلق به این کنسرسیوم بوده و اقدام به متوقف کردن لکوموتیو و پیاده کردن پرسنل آن توسط خط آهن کاملاً خلاف قانون است. این امر باعث شد انتقال واگن‌های ریلی و تراورس مستقر در ایستگاه مرزی به افغانستان نیز متوقف شود و اعزام قطارهای عملیاتی رفع نواقص و ساخت خط ریلی خواف-هرات به تعویق افتد.

وی تصریح کرد: لازم به ذکر است خبری که مبنی بر بدهی کنسرسیوم به راه آهن منتشر شده صحت نداشته و این مجموعه قبل از حرکت اولین لکوموتیو خود در هفته گذشته کلیه مبالغ و تعرفه‌ها را به راه آهن جمهوری اسلامی ایران پرداخت کرده است.

معاون مدیرعامل کنسرسیوم توسعه ریلی افغانستان گفت: ما اطمینان داریم هیچ مشکل فنی برای تردد قطارها از این خط وجود ندارد، زیرا در صورت وجود مشکل، اعزام‌های قبلی با بار محوری ۲۵ تنی که از این خط عبور کرده است دچار مشکل می‌شد، مضافاً طی بازدید مشترک اینجینران ما و شرکت احداث، که در واقع متولی ساخت این مسیر ریلی در افغانستان بوده، وضعیت خطوط را برای اعزام قطار به طور دقیق چک کرده‌ایم و این اطمینان که خط امکان بهره برداری و عبور و مرور دارد حاصل شده است.

وی در ادامه توضیح داد: از لحاظ امنیتی نیز امنیت حرکت قطارها توسط رییس خط آهن افغانستان در قرارداد بهره‌برداری تصمین شده است و در حدود یک سال اخیر هیچ گونه اتفاقی رخ نداده است.

طاهرافشار گفت: خط آهن جمهوری اسلامی ایران در خصوص توقف قطار به ما هیچ توضیح روشنی ارائه نداده است، در همین ارتباط مدیرعامل کنسرسیوم چند مرتبه با مدیرعامل راه آهن ارتباط گرفته است.

وی در نهایت اظهار کرد: ما سعی داریم به عنوان سرباز جمهوری اسلامی هر چه سریعتر موانع ارسال بار تجاری از طریق این کریدور با همکاری خط آهن ایران حل شود چرا که پیش بینی ما، انتقال بیش از یک و نیم میلیون تن بار در سال‌های اول و دوم از این خط بوده که درآمد ترانزیت خوبی برای خط آهن جمهوری اسلامی ایران خواهد داشت. احداث این خط می‌تواند علاوه بر اتصال افغانستان به آب‌های گرم خلیج فارس، چین را از مسیر افغانستان، ایران و ترکیه به اروپا وصل کند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا