آخرین اخبارجهانسیاست

گروه «واگنر» از سوی پوتین متهم به «خیانت» شد

خبرگزاری دید: به دنبال اختلافات میان وزارت دفاع روسیه و گروه نظامی واگنر، این گروه از سوی کرملین متهم به «خیانت داخلی» شد.

ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه پس از اظهارات و جنجال‌ها میان وزارت دفاع روسیه و گروه شبه‌نظامی واگنر گفته: روسیه به‌شدت برای آیندۀ خود مبارزه می‌کند و این مستلزم رهاشدن از هر آن‌چیزی است که ما را تضعیف می‌کند. آنچه امروز با آن روبه‌رو هستیم خیانت داخلی است.

پوتین افزوده: نیروهای مسلح روسیه دستور لازم را برای خنثی‌کردن سازمان‌دهندگان شورش مسلحانه دریافت کردند.

پس از آن‌که یوگنی پریگوژین رییس واگنر از سوی روسیه به شورش متهم شد یوگنی پریگوژین ادعا کرده که نیروهایش از اوکراین وارد روسیه شده‌اند.

او همچنین مدعی شده که نیروهای واگنر بدون مقاومتی وارد شهر روستوف شده‌اند و تا مسکو علیه فرماندهان نظامی روسیه خواهند رفت.

او تاکید کرد: «روسیه را باید از چنگال کسانی که غیر نظامیان را می‌کشند، آزاد کرد».

گفته می‌شود که در پی افزایش تنش‌ها نیروهای امنیتی در مسکو به حالت آماده‌باش درآمده‌اند.

خبرگزاری تاس گزارش داده که سرویس امنیتی روسیه با باز کردن پرونده جنایی علیه پریگوژین از جنگجویان واگنر خواسته از دستورات او سرپیچی و او را دستگیر کنند.

خبرهای مختلفی در این مورد منتشر شده، در همین حال، اغلب کاربران شبکه‌های اجتماعی می‌گویند که پس از باز شدن پرونده جنایی علیه پریگوژین توسط سرویس امنیتی روسیه، فرمانده گروه واگنر به نیروهایش دستور داده است تا وارد روسیه شوند و مناطق اشغالی در اوکراین را رها کنند.

پریگوژین در یک فایل صوتی ضبط شده در تلگرام گفته که جنگجویان واگنر وارد شهر روستوف در جنوب روسیه شد‌ه‌اند.

برخی رسانه‌ها به نقل از پریگوژین گزارش دادند که هلیکوپترهای ارتش روسیه از هدف قرار دادن کاروان جنگجویان واگنر که از مرز اوکراین وارد روستوف شدند، خودداری کرده‌اند.

از سوی دیگر، گزارش‌هایی از رفتن ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه به کرملین نیز نشر شده است.

تصاویری از حضور نیروهای واگنر در مقر نظامی شهر روستوف در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است. گفته می‌شود در حدود ۳۰۰ نیروی گروه واگنر در مقر نظامی در مرکز شهر روستوف مستقر شده‌اند.

در همین حال، مقامات محلی در روستوف از شهروندان خواسته‌اند که در خانه بمانند و بیرون نشوند.

فرماندار لیپتسک هم گفته که مقامات تصمیم گرفته‌اند تا تدابیر امنیتی را در این منطقه «تقویت کنند».

شهردار مسکو هم از اتخاذ تدابیر «ضد تروریستی» در پایتخت روسیه خبر داده است.

سرگئی سوبیانین در شبکه‌های اجتماعی اعلام کرده که «در ارتباط با اطلاعات دریافتی در مسکو، اقدامات ضد تروریستی با هدف تقویت امنیت در حال انجام است».

یوگنی پریگوژین روز جمعه ارتش روسیه را به کشتن دو هزار از جنگجویان این گروه متهم کرد، کرملین هم در واکنش اعلام کرد که آقای پریگوژین را به اتهام دعوت به شورش مسلحانه محاکمه خواهد کرد.

رویارویی دیرینه یوگنی پریگوژین و وزارت دفاع روسیه روز جمعه اوج گرفت و این وزارت‌خانه در بیانیه‌ای اظهارات تازه آقای پریگوژین درباره حمله به اردوگاه‌های واگنر را رد کرد و آنها را «اطلاعات تحریک‌آمیز» خواند.

کمیته ملی ضد تروریزم روسیه هم اعلام کرد، سازمان امنیت داخلی روسیه، موسوم به اف‌اس‌بی، یک پرونده جنایی علیه یوگنی پریگوژین به دلیل دعوت به شورش مسلحانه باز کرده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا