آخرین اخبارتبصرهتحلیلجهانسیاست

«یهود ستیزی» و غزه؛ سرکوب اعتراضات به سبک امریکایی!

این اظهار نظر استاد یهودی دانشگاه کالیفرنیا هرگونه انگ و تاپه «یهود ستیزی» را که دولت فدرال امریکا علیه معترضان برجسته کرده، بی معنی، نا مفهوم و مضحک می‌سازد؛ زیرا برجسته کردن مسایل نژادی و نفرت افکنانه زمانی موضوعیت می‌یابد که از خود طیف مورد تنفر در میان اعتراضات جای نداشته باشد

در چند هفته اخیر دانشگاه‌های غربی، به ویژه دانشگاه‌های ایالات متحد امریکا که از حامیان اصلی و پروپا قرص رژیم اشغالگر صهیونیستی است، مملو از اعتراضات دانشجویی علیه نسل‌کشی و جنایات ضد بشری رژیم نتانیاهو علیه مردم بی‌دفاع غزه و فلسطین بوده است. دانشجویان غربی که از قضا درصد خیلی بالایی از آن‌ها یهود نیز هستند، استوار بر این بینش روشن دانشگاهی که تهاجم رژیم صهیونیستی بر غزه و کشتار بیش از ۳۴ هزار انسان غیر نظامی شامل زنان و کودکان جنایت محض ضد انسانی است، اعتراض کردند. آن‌ها درمحوطه دانشگاه‌های معتبر مثل هاروارد، کالیفرنیا، کمبریج، نیویارک و چند دانشگاه دیگر چادر تحصن بر پا کرده و خواستار قطع کامل حمایت سیاسی، نظامی و مالی واشنگتن به رژیم صهیونیستی و پایان تهاجم خونین این رژیم بر غزه هستند.

این دانشجویان نه شعار « مرگ بر اسراییل، نه مرگ بر یهود، نه مرگ بر امریکا و نه مرگ بر غرب» سر می‌دهند، آن‌ها فقط خواستار ختم تهاجم خونین بر غزه و پایان کشتار مردم بی دفاع ملکی در این منطقه از سوی رژیم اسراییل هستند که البته خود این مسئله فی نفسه به مذاق «لیبرال دموکراسی و لیبرالیست»های غربی، به ویژه در واشنگتن دی سی خوش نخورده و تاپه «یهود ستیزی» به آن زدند.

این موضوع از آن جا مضحک تر می‌شود که ده‌ها تن از معترضان یهود هستند و در چادرهای تحصن و اعتراض علیه جنایات رژیم صهیونیستی به سر می‌برند. برخی معترضان در گفت‌وگو با رسانه‌ها خود را یهود معرفی کرده و هرگونه تفکر یهود ستیزی را در این اعتراضات رد کرده‌اند. از جمله:

«نارا میلانیچ استاد دانشگاه کلمبیا که خود یهودی است، به بی‌بی‌سی گفت از خشونتی که سه شنبه شب در محوطه این دانشگاه اتفاق افتاد، ناراحت و آشفته شده است.

او با اشاره به این‌که بسیاری از دانشجویان یهودی نیز در اعتراضات علیه نسل‌کشی در غزه شرکت دارند، گفت: ما شوکه و منزجر شدیم که مدیریت دانشگاه برای دومین بار پولیس را برای مقابله با معترضان به درون دانشگاه دعوت کرد.

او گفت تصمیم مدیریت دانشگاه برای مداخله پولیس منجر به استفاده از «زور بیش از حد» از سوی پولیس شده که تنش‌ها را شعله‌ورتر کرده است.

میلانیچ که خود یهودی است، در پاسخ به نگرانی درباره امنیت دانشجویان، به ویژه دانشجویان یهودی، گفت طی این مدت در محوطه دانشگاه کاملاً احساس امنیت می‌کرده است. او اضافه کرد بسیاری از دانشجویان معترض هم خودشان یهودی هستند.

او گفت: ابعاد استفاده پولیس از زور و قوای قهریه هیچ تناسبی با سطح تهدیدی که دانشجویان معترض باعث شده بودند، نداشته است».

این اظهار نظر استاد یهودی دانشگاه کالیفرنیا هرگونه انگ و تاپه «یهود ستیزی» را که دولت فدرال امریکا علیه معترضان برجسته کرده، بی معنی، نا مفهوم و مضحک می‌سازد؛ زیرا برجسته کردن مسایل نژادی و نفرت افکنانه زمانی موضوعیت می‌یابد که از خود طیف مورد تنفر در میان اعتراضات جای نداشته باشد.

گذشته از این، به گفته این استاد دانشگاه کالیفرنیا، در میان دانشجویان نه تنها یهودیان که مردمی با نژادها و باورهای متفاوت از تمام نقاط جهان حضور دارند و این مسئله نیز بهانه امریکا را برای خشونت علیه معترضان به بهانه یهود ستیزی مضمحل می‌سازد.

اما جان مسئله این است که کود «یهود ستیزی» پس از جنگ جهانی دوم برای «نظم نوین جهانی» به رهبری امریکا مبدل به دستاویزی شد تا هرگونه مخالفت با سلطه طلبی غربی را سرکوب کند. بر اساس این دستاویز، شما اگر مخالف سرکوب سیاه پوستان امریکا باشید «یهود ستیز» هستید، اگر مخالف جنایات امریکا در کشورهای دیگر باشید، «یهود ستیز» هستید»، اگر مخالف آب و هوای امریکایی و غربی هم باشید، باز هم «یهود ستیز» هستید چه به برسد به مخالفت علیه سیاست‌های امریکا در قبال حمایت از رژیم صهیونیستی.

بنا بر این، سرکوب اعتراضات دانشجویی در امریکا که با شدت و حدت از سوی پولیس انجام شد و به بازداشت صدها دانشجوی معترض انجامید، درواقع روی دیگر سکه لیبرالیزم امریکایی است که با بوق و کرنا «آزادی بیان» را در گوش جهان فرو می‌کند، اما تحمل چند دسته چادر اعتراضی دانشجویان را ندارد.

نویسنده

شکوهمند- خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا