آخرین اخباراسلایدشوافغانستانامنیت و حوادثحقوق بشررسانه‌هازنانکودکانگزارشمنطقه

یوناما : ۷۹ غیرنظامی در سه ماه اول سال میلادی در افغانستان کشته شدند/ ۳۶ تن را دا/عش کشته است


خبرگزاری دید: دفتر هیئت معاونت سازمان ملل در افغانستان (یوناما) وضعیت حقوق بشر را از اول جنوری تا پایان مارچ بررسی کرده که تداوم نقض حقوق بشر و کشته شدن ۷۹ غیرنظامی، ۳۶ نفر تنها در حملات داعش، را در سه ماه نخست سال میلادی نشان می‌دهد. این در حالی است که بر اساس گزارش نهادهای حقوق بشری، افراد طا-لبان به انتقام‌جویی از کارمندان سابق و نظامیان پیشین ادامه داده اند.


این گزارش که به تازگی منتشر شده موضوعاتی چون تلفات غیرنظامیان، حقوق زنان، آزادی رسانه‌ها، بازداشت، شکنجه، بدرفتاری و قتل‌های فراقانونی اعضای حکومت پیشین، مجازات فزیکی و اعدام از سوی محاکم طالبان را بازتاب داده است.
بر بنیاد گزارش یوناما،‌ از تاریخ (۶ تا ۱۱ جنوری سال روان میلادی) – (۱۶ تا ۲۱ ماه جدی سال ۱۴۰۲)، سه انفجار مواد تعبیه‌شده در کابل به وقوع پیوسته که منجر به کشته‌شدن ۷۹ غیرنظامی و جراحت ۶۸ تن دیگر شد.
به گفته یوناما، مسئولیت دو حمله را که در دشت برچی و منطقه الوخیل شهر کابل به وقوع پیوست، شاخه خراسان دا/عش به عهده گرفت.
گزارش افزوده است: در ۱۱ جنوری حوالی ساعت ۳ بعد از چاشت در شهر کابل، منطقه دشت برچی، انفجاری با ماهیت نامعلوم در یک مرکز تجاری رخ داد. در این حمله حداقل سه نفر کشته و حداقل ۳۵ نفر… زخمی شدند. هیچ کس مسئولیت این حمله را بر عهده نگرفته است.
همچنان یوناما به حمله انتحاری در مقابل کابل بانک در ناحیه اول شهر قندهار اشاره کرده و گفته است که مهاجم خود را در میان افراد پولیس طا-لبان منفجر کرد.
در این رویداد که به تاریخ (۲۱ مارچ – ۲ حمل) رخ داد، ۲۵ نفر کشته و ۵۰ تن دیگر زخمی شدند. مسئولیت این حمله را نیز دا/عش به عهده گرفت.
در مجموع، ۳۶ نفر تنها در حملات دا/عش خراسان کشته و ۱۱۸ تن دیگر زخمی شده‌اند.
بخش حقوق بشر یوناما همچنین گفته که با وجود عفو عمومی رهبر طا-لبان و تاکید مکرر مقامات این گروه بر آن، گزارش‌هایی در مورد بازداشت‌های خودسرانه، شکنجه و بدرفتاری و قتل‌های فراقانونی مقامات حکومت قبلی و نظامیان پیشین دریافت می‌کند.
در گزارش آمده است: از (اول جنوری تا ۳۱ مارچ) – (۱۱ جدی – ۱۲ حمل )حقوق بشر یوناما حداقل ۳۸ مورد بازداشت و توقیف خودسرانه، حداقل ۱۰ مورد شکنجه و بدرفتاری، تهدیدات لفظی و حداقل چهار مورد قتل‌های فراقانونی مقامات حکومتی پیشین و اعضای سابق نیروهای ملی دفاعی و امنیتی افغانستان را ثبت کرده است.

این نهادها خواستار پاسخگویی حکومت طا-لبان در این زمینه شده اند.
گزارش یوناما نشان می‌دهد که رسانه‌ها در حاکمیت طا-لبان با تهدیدها و چالش‌های مختلفی مواجه اند و خبرنگاران و کارمندان رسانه‌ها در محیط چالش برانگیز به کارشان ادامه می‌دهند.
در گزارش آمده است: علاوه بر طیفی از محدودیت‌های اعمال‌شده توسط مقامات اداره حاکم [طا-لبان] و خطر بازداشت خودسرانه، رسانه‌ها با چالش‌های مالی قابل توجهی در جریان کارشان مواجه هستند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا