آخرین اخبارافغانستانزنانسیاست

معاون سیاسی رییس الوزرا:

یک کمیته ویژه برای ایجاد زمینه آموزش برای زنان و دختران کار می‌کند

خبرگزاری دید: معاون سیاسی رییس الوزرا گفته است که بر اساس دستور ملا هبت‌الله آخوندزاده، یک کمیته‌ ویژه برای فراهم‌ساختن زمینه‌ آموزش زنان و دختران کار می‌کند.

طبق خبرنامه‌ معاونیت سیاسی، مولوی عبدالکبیر این اظهارات را امروز پنج‌شنبه (۵ دلو) در دیدار با پال کلومان بکر کاردار سفارت ناروی برای افغانستان بیان کرده است.

به نقل از این خبرنامه، کاردار سفارت ناروی خواستار تعلیم دختران و زنان و‌ فراهم‌نمودن زمینه‌ کار برای آنان شده است.

طا-لبان پس از تسلط بر افغانستان دختران بالاتر از صنف ششم را از آموزش و تحصیل محروم کرده‌اند. آن‌ها کار زنان را نیز منع کرده‌اند.

بر اساس خبرنامه‌، معاون سیاسی رییس الوزرا در دیدار و گفت‌وگو با کاردار سفارت ناروی گفته است: «امارت اسلامی مخالف تعلیم زنان و دختران نیست و در این رابطه به اساس هدایت امیرالمؤمنین یک کمیته‌ ویژه کار می‌کند تا زمینه‌ی تعلیم را به آنان فراهم نماید».

مقام‌های طا-لبان پیش از این هم وعده‌ مشابه داده بودند، اما با گذشت بیش از دو سال و علی‌رغم فشارهای جهانی، مکاتب و دانشگاه‌ها همچنان به‌ روی دختران و زنان بسته‌ است.

در خبرنامه‌ آمده است که کاردار سفارت ناروی برای افغانستان در دیدار با مولوی عبدالکبیر گفته است که کشورش با افغانستان مناسبات خوب می‌خواهد و از پیشرفت‌های موجود در عرصه‌های تأمین امنیت، رشد اقتصادی، حفظ ثبات واحد پول افغانی، بازسازی و مبارزه با مواد مخدر خرسند است و از آن حمایت می‌کند.

وی افزوده است که ناروی ۹۳ میلیون دالر به‌خاطر مبارزه با حوادث طبیعی در افغانستان اختصاص داده است و با مهاجران افغانستانی که به ‌گونه‌ اجباری دوباره به افغانستان فرستاده می‌شوند، هفت میلیون دالر کمک می‌نماید.

مقام‌های ناروی و وزارت خارجه‌ این کشور تا اکنون درباره‌ دیدار دیپلمات شان چیزی نگفته‌اند.

در ادامه‌ خبرنامه‌ درباره‌ این دیدار آمده است که پال کلومان بکر گفته است با وجود بحران‌های جاری در دنیا، جهان افغانستان را فراموش نکرده و در ۱۸ فبروری در رابطه به افغانستان در دوحه نشست بین‌المللی دایر می‌شود.

منظور از این نشست، نشست نمایندگان کشورها و سازمان‌ها در امور افغانستان است که قرار است به میزبانی آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل برگزار شود.

معاون‌ سیاسی رییس الوزرا گفته است آن‌ها نیز در نشست دوحه دعوت شده است.

استفان دوجاریک سخنگوی آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد در نشست خبری دیروز خود درباره‌ دعوت از طا-لبان چیزی نگفته است.

سخنگوی گوترش گفته است هدف از برگزاری نشست نمایندگان ویژه‌ کشورها، بحث در مورد چگونگی رویکرد افزایش مشارکت بین‌المللی درباره‌ افغانستان به ‌گونه‌ منسجم، هماهنگ و ساختاریافته با در نظرگرفتن توصیه‌های ارزیابی مستقل در مورد این کشور است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا