آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاست

ارگ زمینه جنگ قومی را فراهم می‏‌کند

همین اکنون مردم در بخش‌‏های مختلف کشور « بسیج دفاع از هویت» را به راه انداخته‌‏اند و اعلام کرده‏اند که حکومت باید روند توزیع شناسنامه‏‌های برقی را متوقف کند و هویت ما « افغان » نیست.


ارگ ریاست ‏جمهوری که متهم است به قوم‌گرایی با روند توزیع شناسنامه‏‌های برقی یک بار دیگر زمینه جنگ و تنش‏‌های قومی را در افغانستان فراهم کرده است.
در اواخر سال گذشته ریاست‏ جمهوری روند توزیع شناسنامه‏های برقی را آغاز کرده بود که با مخالفت‏‌های گوناگون مواجه شد. ریاست اجرایی، اعضای مجلس نمایندگان، احزاب سیاسی و شهروندان کشور با تصمیم ارگ اعلام مخالفت کردند و در نهایت محمد اشرف غنی رییس جمهور کشور دستور داد که روند شناسنامه‏های برقی متوقف شود.


اما ریاست‏ جمهوری در وصف تمام جنجال‏ها روی توزیع شناسنامه‏ های برقی، چندی پیش روند شناسنامه برقی را کلید زد. رییس جمهور کشور و برخی از مقامات ارشد حکومت شناسنامه برقی گرفتند و آقای غنی، اعلام کرد شناسنامه‏‌های برقی زمینه وحدت ملی و یک پارچه‏گی مردم افغانستان خواهد شد.
رییس‏ جمهور غنی در روزی که رسماً شناسنامه‏ های برقی را آغاز کرد و خودش نیز آن را دریافت گفت که « افغان » هویت مردم افغانستان است.
داکتر عبدالله، از آدرس ریاست اجرایی کشور شریک قدرت ریاست ‏جمهوری با این اقدام ارگ ساز مخالفت سر داد و اعلام کرد که ریاست اجرایی کشور شریک این تصمیم ارگ نیست و آغاز روند شناسنامه ‏های برقی مشروع نیست.
چهره ‏های شاخص سیاست افغانستان از جمله عطا محمد نور خیلی فوری واکنش نشان داد و گفت که روند توزیع شناسنامه ‏های برقی، زمینه تنش و جنگ قومی در کشور خواهد شد.
بسیاری از اعضای مجلس نمایندگان طی چند روز گذشته در نشست‌‏های علنی مجلس با روند شناسنامه‏‌های برقی اعلام مخالفت کردند.
عبدالطیف پدرام نماینده مردم بدخشان در مجلس از جمله نمایندگانی است که خواهان متوقف شدن روند شناسنامه‌‏های برقی است. آقای پدرام روز گذشته حکومت را هشدار داده و گفته است که هویت ما « افغان» نیست و اگر ریاست‏ جمهوری دست از این اقدام برندارد، از زور کار خواهد گرفت تا توزیع شناسنامه‏‌های برقی متوقف شود.
بسیاری از چهره‏های سیاسی روند شناسنامه‏های برقی را طوری دیگر نگاه می‏کنند و مدعی‌‏اند، ریاست‏ جمهوری تلاش دارد انتخابات ۲۸ ماه میزان را تحت‌الشاع قرار بدهد و درعین حال توزیع شناسنامه‏های برقی را برای رقیبان خود در حکومت یک دستاورد عنوان کند.
اقدام ریاست‏ جمهوری مبنی بر آغاز شناسنامه‏های برقی در میان شهروندان افغانستان نیز مورد پرسش و انتقاد قرار گرفته است. همین اکنون مردم در بخش‏های مختلف کشور « بسیج دفاع از هویت» را به راه انداخته‏اند و اعلام کرده‏اند که حکومت باید روند توزیع شناسنامه‏ های برقی را متوقف کند و هویت ما « افغان » نیست.
مردم پنجشیر امروز در واکنش به روند توزیع شناسنامه‏ های برقی راهپیمایی کردند و خطاب به آقای غنی گفتند که هویت ما «افغان» نیست و اجازه نمی‏دهیم که در شناسنامه‏ های ما واژه « افغان » نوشته شود.
پروسه توزیع شناسنامه ‏های برقی در حالی آغاز یافته است که افکار عمومی کشور یک دسته با ذکر واژه افغان در شناسنامه‏ های برقی موافق‏اند و یک دسته دیگر که میزان شان خیلی بلند است اعتراض دارند و می‏ گویند نباید در شناسنامه‏ های ما واژه «افغان» ذکر شود.
به باور نگارنده، اگر ریاست ‏جمهوری در آُستانه برگزاری انتخابات پارلمانی وشورا‏های ولسوالی‏ ها که قرار است در ۲۸ میزان برگزار شود، روند توزیع شناسنامه‏ های برقی را متوقف نکند، بدون شک افغانستان دچار یک درگیری قومی خواهد شد.
فرامرز دولت‌آبادی_ خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا