آخرین اخباراسلایدشوجهانروند صلحسیاست

بحرانی شدن رابطه امریکا-روسیه؛ مسکو سفیرش را از واشنگتن فراخواند

به دنبال نشر گزارش اداره تحقیقات امریکا در خصوص دخالت روسیه در انتخابات این کشور، اعمال تحریم‌های تازه امریکا علیه روسیه و «قاتل» خوانده شدن ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه از سوی جو بایدن رییس جمهور امریکا، روسیه سفیرش را از واشنگتن به مسکو فراخواند.


به نقل از ریانووستی، جو بایدن در یک مصاحبه و پس از انتشار گزارش دخالت احتمالی روسیه و چند کشور دیگر در انتخابات امریکا، ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه را «قاتل» خواند که این موضوع خشم مسکو را برانگیخت.
همزمان با این، وزارت بازرگانی امریکا تحریم‌های شدیدتری علیه روسیه وضع کرده و گزارش دخالت انتخاباتی نیز گفته که روسیه شدیداً در تیم ترامپ نفوذ کرده و علیه انتخابات امریکا به سبوتاژ می‌پرداخته است.
مسکو اما در واکنش به این گفته‌های جو بایدن گفته، سفیرش در واشنگتن را به منظور «بررسی روابط آتی با واشنگتن» فرا خوانده است.
جو بایدن همچنان در این مصابحه گفته است که «ولادیمیر پوتین» برای مداخله در انتخابات امریکا تاوان خواهد داد.
بایدن به سوال خبرنگار که پرسیده بود «شما ولادیمیر پوتین را می‌شناسید. فکر می‌کنی او قاتل است؟» اینطور پاسخ داد: «فکر می‌کنم».
وزارت خارجه روسیه «آناتولی آنتونوف» سفیر این کشور را در امریکا برای رایزنی‌های بیشتر در خصوص چشم‌انداز روابط آینده به مسکو دعوت کرده است.
«ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفته مسکو خواستار جلوگیری از تشدید تنش‌ها در روابط دو طرفه است.
ادعای جو بایدن بعد از انتشار گزارش جامعه اطلاعاتی امریکا مطرح شد. در آن گزارش ادعا شده روسیه از طریق نائبانش یک عملیات موفق را برای نفوذ به حلقه نزدیکان «دونالد ترامپ» هدایت کرده است.
مطابق این ادعا، دستگاه اطلاعاتی روسیه از طریق عوامل نزدیک به ترامپ اقدام به انتشار اطلاعات نادرست درباره نظام سیاسی امریکا با هدف تضعیف جو بایدن و نامزدی او در انتخابات اخیر امریکا کرده است.
تنش‌ها در روابط روسیه و امریکا از سال‌ها پیش به دلیل چند پرونده از جمله تحولات اوکراین و ادعاهای دخالت در انتخابات ریاست‌ جمهوری امریکا شدت گرفته و واشنگتن چندین دور تحریم علیه مسکو وضع کرده.
با این حال، دور تازه تنش‌های جدی امریکا و روسیه در حالی اوج گرفته که روز پنجشنبه مسکو میزبان نشستی در پیوند به روند صلح افغانستان است.
کارشناسان بر این باور هستند که تنش میان روسیه و امریکا بر مسایل کل جهان تاثیر می‌گذارد و افغانستان نیز خارج از این قاعده نیست.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا