آخرین اخباراسلایدشوافغانستانخبر های مهمدسته بندی نشدهسیاستگزارش

تجلیل از سالروز شهادت سید مصطفی کاظمی؛ چرا پرونده این جنایت تروریستی بررسی نمی‌شود؟

در مراسم بزرگداشت از دوازدهمین سالروز شهادت سید مصطفی کاظمی از رهبران برجسته سیاسی کشور عنوان شد که او شخصیتی ملی‌گرا داشت، یکی از معماران نظام نوین کشور بود و راه و میراث برجا مانده از او متعلق به کل ملت افغانستان است.

به گزارش خبرگزاری دید، از دوازدهمین سالروز شهادت سید مصطفی کاظمی و جمعی از همراهان او، امروز جمعه(۱۸ عقرب) در کابل در حالی تجلیل شد که خانواده او از عدم توجه دولت در راستای بررسی این گونه قتل‌های زنجیره‌ای ابراز نگرانی کردند.

سید علی کاظمی برادر شهید کاظمی  در سخنانی، شخصیت و کارنامه سیاسی او را متعلق به همه شهروندان کشور خوانده و گفت که کاظمی شهید همواره بر وحدت ملی و حفظ دستاوردهای افغانستان نوین تاکید می‌کرد.

سید علی کاظمی همچنان از دولت خواست که در بررسی پروند ترور شهید کاظمی جدیت به خرج دهد تا بازماندگان شهدای حادثه خونین ۱۵ عقرب در بغلان بدانند که این چهره‌های برجسته و دلسوز کشور چرا و از جانب چه کسانی به شهادت رسیده‌اند.

کاظمی: هم به حکومت پیشین و هم به حکومت وحدت ملی بارها گفتیم که این پرونده‌ها را بررسی کنند و حد اقل روشنی بیندازند که چه واقع شد و چرا چنین شد. در کل دنیا رسم است که پس از گذشت چند سالی پرونده‌ها باز شده و به مردم گفته می‌شود که چه واقع شده، ولی چرا در افغانستان نمی‌شود.

کاظمی تاکید کرد که اسناد و شواهد کافی در اختیار دارد، ولی نخواسته سیستم و نظام را با اقدامات شخصی زیر سوال ببرد.

در همین حال، محمد سرور دانش معاون دوم ریاست جمهوری، زندگی شهید کاظمی را به دو دوره جهاد و مقاومت و دوره پس از طالبان تقسیم کرده و تاکید کرد که هر دو دوره زندگی او پربار و الگو بوده است.

دانش: زندگی و شخصیت سیاسی شهید کاظمی در دوره پسا طالبان و ساختن نظام نوین بسی مهم و ارزنده بود. او توانست در این دوره به طرح‌های اقتصادی خویش در وزارت تجارت و مجلس نمایندگان بپردازد و بنیان اقتصاد نوین کشور را گذاشت.

معاون دوم ریاست جمهوری به روند صلح و انتخابات نیز اشاره کرده و گفت که صلح یک اولویت دولت است و حکومت برای رسیدن به صلح پایدار برنامه دارد.

آقای دانش از احزاب سیاسی و تیم‌های انتخاباتی خواست که از هرگونه دخالت در تصمیم‌گیری‌های کمیسیون انتخابات خودداری کنند و همچنان از کمیسیون انتخابات نیز خواست که هرچه زودتر نتیجه انتخابات را اعلام کند.

وی به تلاش برخی سیاسیون برای دور زدن دولت در روند صلح اشاره کرده و هشدار داد که حکومت موقت راهگشا نیست.

آقای دانش گفت: برخی احزاب ما امروز را با ۱۹ سال قبل اشتباه گرفته‌اند، احزابی که زمینه ظهور طالبان را فراهم کردند و اگر  حادثه ۱۱ سپتمبر نمی‌بود از سوی طالبان نابود می‌شدند.

از سویی هم، یونس قانونی معاون پیشین رییس جمهور در سخنانی به زندگی سیاسی و خصوصی شهید کاظمی پرداخته و آرزو کرد که کاش امروز می‌بود و در روند صلح نقش سازنده می‌داشت.

قانونی به جواب معاون دوم رییس جمهور نیز پرداخته و گفت که برخی سیاسیون خود را وقف روند صلح کرده‌اند و این سیاسیون هیچگاه مخالف انتخابات نبوده‌اند.

قانونی گفت: اگر مقاومت نمی‌بود، امروز صفحه جدید هم در تاریخ کشور ایجاد نمی‌شد. اگر مقاومت نمی‌بود نظام سیاه طالبان در کل کشور مستولی شده و رسمیت می‌یافت و مروز انتخابات و قانون اساسی و خطوط قرمز حکومت نیز وجود نداشت.

آقای قانونی گفت که امروز که مسئله صلح مطرح می‌شود، چهره کاظمی شهید در نظرش مجسم می‌گردد و افسوس می‌خورد که ایکاش او می‌بود و در این راستا نقش سازنده خود را بازی می‌کرد.

گفتنی است که شهید سید مصطفی کاظمی و جمعی از همراهانش به تاریخ ۱۵ عقرب سال ۱۳۸۶ زمانی که برای دیدار با مردم و فابریکه قند بغلان، به بغلان مرکزی رفته بود در اثر حمله انتحاری به شهادت رسید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا