آخرین اخباراسلایدشوجهانخبر های مهمسیاست

دولت هند خودمختاری جمو و کشمیر را لغو کرد

گزارش‌ها می‌رساند که حکومت هند در اقدامی تازه حالت خاصی را که از طریق قانون اساسی به کشمیر داده بود، لغو کرده است.

گزارش‌ها می‌رساند که حکومت هند در اقدامی تازه حالت خاصی را که از طریق قانون اساسی به کشمیر داده بود، لغو کرده است.
به نقل از NDTV، آمیت شاه وزیر داخله هند امروز دوشنبه (۱۴ اسد) در پارلمان این کشور گفته که ماده ۳۷۰ قانون اساسی با امضای رییس جمهور از بین رفته است.
حکومت هند همچنان گفته است که از پارلمان می‌خواهد پیشنهاد تبدیل جمو و کشمیر را به دو قلمرو تحت نام‌های «جامو» و «کشمیر» با پارلمان محلی مانند دهلی و «لداک» بدون پارلمان محلی واضح سازد.
وزیر داخله هند افزوده که وضعیت پسشنهاد شده برای جمو و کشمیر مبتنی بر ارزیابی‌ها از «وضعیت امنیتی حاکم» ناشی از تروریزم مرزی است.
ماده ۳۷۰ قانون اساسی قدرت مرکزی را محدود به تصمیم‌گیری روی موضوعات دفاعی، ارتباطات و امور خارجی کرده بود.
ایالت جمو و کشمیر، بخش تحت کنترول هند از منطقه بزرگتر کشمیر است که میان هند، پاکستان و چین مورد مناقشه قرار دارد.
بر اساس تصمیم امروز دولت هند، بند ۳۷۰ قانون اساسی این کشور که به غیر از مسائل دفاعی، خارجی و مالی، بقیه اختیارات جمو و کشمیر را به پارلمان محلی واگذار می‌کرد، لغو می‌شود. این وضعیت از دهه ۱۹۵۰ میلادی تاکنون در جمو و کشمیر برقرار است و لغو آن می‌تواند به تشدید تنش‌ها در این منطقه منجر شود.
کشمیر در روزهای گذشته شاهد اعتراضات گسترده بوده و بر اساس خبرهای غیررسمی، دولت مرکزی هند اینترنت و دیگر وسایل ارتباطی را در این منطقه قطع کرده است. همچنین شماری از مقام‌های سابق منطقه در حبس خانگی قرار گرفته‌اند و شماری نیز بازداشت شده‌اند. همچنین گزارش شده است که با بالا گرفتن تنش، هزاران نفر از ساکنان این مناطق نیز تخلیه شده‌اند.
در پی تصمیم امروز دولت هند، «محبوبه مفتی» رییس حزب دمکراتیک خلق جمو و کشمیر، به شدت به این اقدام اعتراض کرده است. وی در توییتر نوشت: «امروز سیاه‌ترین روز دمکراسی هند است. تصمیم رهبران جمو و کشمیر در رد نظریه دو ملت در سال ۱۹۴۷ و همسویی با هند، نتیجه منفی به بار آورد. تصمیم یکجانبه دولت هند برای لغو بند ۳۷۰، غیرقانونی و خلاف قانون اساسی است و هند را به یک نیروی اشغالگر در جمو و کشمیر بدل می‌کند.»
وی افزود:«این اقدام، تبعات فاجعه‌باری برای شبه قاره خواهد داشت. اهداف دولت هند روشن است. آن‌ها می‌خواهند با ارعاب مردم جمو و کشمیر، اراضی آن‌ها را بگیرند. هند به وعده‌هایش به کشمیر پایبند نبوده است.»

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا