آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاست

سرنوشت مبهم نتیجه انتخابات پارلمانی؛ توپی که در زمین حکومت افتاده است

این نگرانی‌ها حتی پیش از برگزاری انتخابات پارلمانی به گونه جدی مطرح می‌شد. حلقات سیاسی می‌گفتند که ریاست جمهوری به دنبال مهندسی کردن انتخابات است و می‌خواهد از پارلمان جدید برای انتخابات ریاست جمهوری استفاده سیاسی و ابزاری کند.


انتخابات پارلمانی در ۳۳ ولایت کشور با انبوهی از بی‌نظمی، تقلب و تخطی‌های انتخاباتی برگزار شد. انتظار می‌رفت کمیسیون، انتخابات مجلس نماینده‌گان را به درستی اجرا می‌کرد.
با آنکه نامزدان، جریان‌های سیاسی و افکار عمومی کشور منتظر هستند تا کمیسیون‌های انتخاباتی نتایج این انتخابات را نشر کند، اما از اوضاع معلوم است که نتایج انتخابات و انتخاب مردم سرنوشت مبهمی دارد.
متاسفانه کمیسیون انتخابات در مورد تاریخ اعلام نتایج حرف و حدیث مشخص ندارد. هر روز جدول زمانی کمیسیون انتخابات در این خصوص تغییر می‌کند. قرار بود نتایج ابتدایی و نهایی در ۱۹ و ۲۹ عقرب اعلام شود که این طور نشد.
به تازه‌گی رهبری کمیسیون انتخابات از تاخیر در روند اعلام نتایج انتخابات خبر داده و گفته، نتایج ابتدایی ولایات در ۲ ماه قوس و از پایتخت در ۱۰ قوس همگانی خواهد شد.
این برخورد کمیسیون با انتخابات، بدون شک بازی با سرنوشت این روند ملی محسوب می‌شود. مردم نسبت به شرکت شان در انتخابات مشکوک هستند. مردم گمان می‌کنند که کمیسیون‌های انتخاباتی و حکومت تصمیم دارد با آرای مردم بازی کند.
به باور نویسنده، هر قدر زمان اعلام نتایج انتخابات مجلس نماینده‌گان طول بکشد، موجب بی‌اعتمادی مردم به انتخابات و کمیسیون خواهد شد. براساس اظهارات سخنگویان کمیسیون انتخابات، هنوز روند انتقال صندوق‌های رای‌دهی از ولایت به کابل تکمیل نشده است.
گزارش‌هایی وجود دارد که ارگ می‌خواهد نامزدان برنده انتخابات مجلس را خود انتخاب کند. به تازه‌گی امرالله صالح رییس پیشین امنیت ملی کشور مدعی شده، اطلاع موثق دارد که نماینده‌گان پارلمان جدید را ریاست جمهوری انتخاب می‌کند( انتصاب می‌کند).
این نگرانی‌ها حتی پیش از برگزاری انتخابات پارلمانی به گونه جدی مطرح می‌شد. حلقات سیاسی می‌گفتند که ریاست جمهوری به دنبال مهندسی کردن انتخابات است و می‌خواهد از پارلمان جدید برای انتخابات ریاست جمهوری استفاده سیاسی و ابزاری کند.
کمیسیون‌های انتخاباتی بایستی به گونه مستقل آرای ریخته شده به صندوق‌های رای را بررسی و شمارش کنند.
انتخابات ریاست جمهوری در پیش است و روند بی‌اعتمادی مردم نباید بیشتر از این به انتخابات افزایش یابد.
کمیسیون انتخابات باید در همین ماه عقرب، بحث انتخابات پارلمانی را می‌بست و بعد به سمت انتخابات ریاست جمهوری می‌رفت. بسیاری از نامزدان انتخابات بر نوع کار کمیسیون‌های انتخاباتی معترض‌اند.
سید علی‌رضا محمودی از نامزدان انتخابات حوزه بلخ، روی عملکرد کمیسیون‌های انتخاباتی انتقاد نموده و گفته، برای شفافیت سازی لازم است که آرای سیاه و سفید تفکیک شود.
شوربختانه تجربه انتخابات در گذشته نشان می‌دهد که برای کمیسیون‌های انتخاباتی اولویت خواست نهادهای قدرت بوده تا خواست مردم. هر گاه باور مردم به انتخابات دچار آسیب شود، پروسه انتخابات آسیب خواهد دید.
اختر سهیل_ خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا