آخرین اخباراسلایدشوافغانستانجهانفرهنگ عامهفرهنگ و دانش

«عرس مولانا» در قونیه با بیش از ۱۳۳۰ برنامه فرهنگی برگزار می‌شود

مدیرکل اداره فرهنگ و گردشگری قونیه ترکیه از برگزاری ۱۳۳۸ برنامه مختلف در سالگرد وفات مولانا جلال‌الدین بلخی در این شهر خبر داد.

مدیرکل اداره فرهنگ و گردشگری قونیه ترکیه از برگزاری ۱۳۳۸ برنامه مختلف در سالگرد وفات مولانا جلال‌الدین بلخی در این شهر خبر داد.
به نقل از آناتولی، عبدالستار یارار مدیرکل اداره فرهنگ و گردشگری قونیه ترکیه به ارائه اطلاعاتی درباره روند اجرای برنامه‌های بزرگداشت هفتصد و چهل و ششمین سالگرد وفات مولانا (شب عروس) که امسال به‌عنوان «وقت وفا» نامگذاری شده، پرداخت.
وی درباره تاریخ و نهادهای برگزارکننده این برنامه گفت: همانند سال‌های گذشته امسال نیز از ۷ تا ۱۷ دسمبر تدارکات مناسبی دیده و ۱۳۳۸ برنامه را با همکاری اداره فرهنگ و گردشگری، شهرداری، دانشگاه‌های سلجوق، نجم‌الدین اربکان و کاراتا و همچنین نهادهای مدنی قونیه برگزار می‌کنند.
یارار در مورد انواع برنامه‌های برگزارشده در مراسم سالگرد وفات این شاعر و عارف نامی نیز اظهار داشت:« برنامه‌های امسال شامل برگزاری آیین سماع، نمایشگاه‌های مختلف خط، هنرهای دستی، اجرای موسیقی و غیره است. آیین سماع هر شب با حضور ۳ هزار شرکت‌کننده داخلی و خارجی در سالون مرکز فرهنگی مولانا برگزار می‌شود.
ساعت ۲ ظهر نیز کنسرت عرفانی در این مرکز با حضور هنرمندانی از سراسر جهان در این مرکز اجرا می‌شود. چادری نیز برای تجمع دوستداران مولانا و هنرمندان کشورهای مختلف که همگی به‌صورت مستقل به قونیه آمده‌اند برپا کرده‌ایم.»
عبدالستار یارار درباره حضور شخصیت‌های سیاسی و فرهنگی خارجی در روز پایانی این مراسم نیز تصریح کرد: سفرای ۴۰ کشور، ازجمله ایران و افغانستان در مراسم «شب عروس» حضور خواهند یافت. برخی مقامات سیاسی و نمایندگان این کشورها نیز امروز و فردا به قونیه می‌آیند.

مدیرکل اداره فرهنگ و گردشگری قونیه در خصوص همکاری مسئولان افغانستان، به ویژه شهر بلخ به عنوان زادگاه مولانا در برگزاری این مراسم هم اظهار داشت:
«ترکیه، ایران و افغانستان از سال ۲۰۱۷ تاکنون که یونسکو به معرفی روز جهانی مولانا پرداخت برنامه‌های مختلفی را در سراسر جهان با مشارکت یکدیگر انجام داده‌اند، مولانا مهم‌ترین وجه مشترک این سه کشور است. امیدواریم افغانستان نیز مشارکت بیشتری در برنامه‌های بزرگداشت مولانا در قونیه داشته باشد.»
گفتنی است برنامه‌های مختلف از جمله کنسرت و نمایشگاه‌هایی با موضوعات متنوع در دهه بزرگداشت مولانا جلال‌الدین بلخی در شهر قونیه ترکیه برگزار می‌شود.
این مراسم به همت اداره کل فرهنگ و گردشگری قونیه همه‌ساله از تاریخ ۷ تا ۱۷ دسمبر برگزار می‌شود. مراسم مذکور از سال ۱۹۳۷ تاکنون در قونیه ادامه داشته و ده‌ها هزار گردشگر و دوستدار مولانا بدین منظور به این شهر می‌آیند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا