آخرین اخباراسلایدشوافغانستانخبر های مهمروند صلحسیاست

رییس جمهور غنی:

آثار نظامی گنجوی میراث مشترک منطقه است/ افغانستان در آستانه سقوط قرار ندارد، نگران نباشید!

محمد اشرف غنی رئیس جمهور کشور شام روز گذشته در یک نشست در مرکز بین‌المللی نظامی گنجوی که به ابتکار حکومت آذربایجان برگزار شده بود، در باره روند صلح، تصمیم خروج نیروهای امریکا و ناتو از افغانستان و تاثیرات آن و همچنان همگرایی و اتصال منطقه‌ای، صحبت کرد.

محمد اشرف غنی رئیس جمهور کشور شام روز گذشته در یک نشست در مرکز بین‌المللی نظامی گنجوی که به ابتکار حکومت آذربایجان برگزار شده بود، در باره روند صلح، تصمیم خروج نیروهای امریکا و ناتو از افغانستان و تاثیرات آن و همچنان همگرایی و اتصال منطقه‌ای، صحبت کرد.
به گزارش خبرگزاری دید، در این نشست مجازی که مقامات شماری کشورها و سازمان‌های بین المللی نیز اشتراک داشتند، رییس جمهور غنی از نظامی گنجوی به عنوان یکی از شعرا و داستان‌سرایان نامور منطقه یاد آوری کرد و آثار موصوف به ویژه خمسه یا پنج گنج را میراث بزرگ برای کشورهای منطقه به خصوص افغانستان و آذربایجان خواند.
سپس رییس جمهور کشور در مورد تصمیم اخیر رییس جمهور بایدن در مورد خروج نیروهای ایالات متحدۀ امریکا از افغانستان تا ماه سپتمبر سال روان صحبت کرده، گفت که ما به این تصمیم احترام می‌گذاریم و در راستای انجام این روند همکاری لازم خواهیم نمود.
وی افزود که این تصمیم باعث گردید که نگرانی‌های مردم به خاطر خروج و عدم خروج نیروهای امریکایی از افغانستان رفع گردد و اکنون افغانستان از یک جانب با روایت جدید همچون پروسۀ صلح، اتصال و همکاری‌های منطقه‌ی و از جانب دیگر در برابر شبکه‌های فرامنطقه‌ای تروریستی و شبکه‌های جرمی قرار دارد.
رییس جمهور غنی گفت که برای مدیریت بحران ناشی از تروریزم و شبکه‌های جرمی باید همکاری‌ها با افغانستان کماکان ادامه یابد.
رییس جمهور کشور با اشاره بر این که طالبان یا صلح را بپذیرند و یا در برابر شان مبارزه ادامه می‌یابد، تصریح کرد که مردم ما از ۴۲ سال بدینسو از حق مشروع شان برای دستیابی به صلح محروم مانده‌اند.
وی افزود که یک افغانستان صلح آمیز و عاری از خشونت و جنگ، به نفع پاکستان و تمام کشورهای منطقه است.
رییس جمهور غنی از دستاوردهای افغانستان در عرصه های مختلف به ویژه تامین حقوق زنان یادآوری کرده، گفت که مشارکت زنان افغان در تمام سطوح افزایش یافته است و اکنون آنان از خود نمایندگی می‌کنند، صدای رسا دارند و در خصوص صلح نظریات و دیدگاه‌های خود شان را مطرح می‌نمایند.
رییس جمهور کشور با بیان اینکه نقشه راه صلح بر سه ستون آتش‌بس، تامین صلح پایدار و عادلانه و برگزاری انتخابات استوار است، گفت که به خاطر رسیدن به صلح من حاضر هستم که قبل از پایان دورۀ ریاست جمهوری‌ام، انتخابات زود هنگام را برگزار نمایم.
رییس جمهور از شجاعت و دلیری نیروهای امنیتی و دفاعی کشور یادآوری کرد و تاکید ورزید که ما در مرحله سقوط قرار نداریم، نیروهای امنیتی و دفاعی ما توانایی دفاع مستقلانه از کشور را دارند و از چندین سال بدینسو ۹۴ در صد عملیات‌ها را به گونۀ مستقلانه انجام می‌دهند.
رییس جمهور غنی، تطبیق پروژه‌های بزرگ منطقه‌ای مانند تاپ، تاپی، کاسا یکهزار و شبکه فایبر آپتیک را برای بهبود شرایط زندگی مردم افغانستان و کشورهای منطقه، مفید خواند.
وی خاطرنشان کرد که در گذشته افغانستان منحیث یک سرزمین محاط به خشکه دیده می‌شد، اما اکنون کشوری مملو از فرصت‌ها و ششمین کشور آسیای مرکزی قلمداد می‌گردد.
رییس جمهور در این نشست تصریح کرد که ما در مرحله نظام سازی قرار داریم، کشور ما به سوی دیجیتال شدن در حرکت است و شبکه‌های مدنی، خانم‌ها، علما و جوانان نقش بارز را در تقویت نظام مردم سالار ایفا می‌کنند و نقش متخصصین افغان در خارج از کشور نیز حایز اهمیت است.
در اخیر این نشست رییس جمهور غنی به پرسش‌های اشتراک کنندگان در خصوص پروسۀ صلح، نشست استانبول، نقش زنان در پروسۀ صلح، اتصال منطقه‌ای و پروژه‌های بزرگ زیربنایی پاسخ ارائه کرد و بر تمرکز بیشتر جامعه بین‌المللی به افغانستان پس از خروج نیروهای شان؛ تاکید ورزید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا