آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاست

آیا کشورهای ثروتمند غربی مصمم به گرسنگی دادن به مردم افغانستان هستند

همه از شدت بحران افغانستان آگاه هستند، اما برخی معتقدند ایالات متحده مسئول بحران افغانستان است و باید نقش فعالی در ترمیم آسیب هایی که به این کشور وارد کرده ایفا کند

چند روز پس از به قدرت رسیدن طا-لبان در افغانستان در اواسط آگست ۲۰۲۱، دولت ایالات متحده از توقیف ۹/۵ میلیارد دالر از دارایی های افغانستان که در سیستم بانکی ایالات متحده نگهداری می‌شد، خبر داد.
تحت فشار دولت ایالات متحده، صندوق بین‌المللی پول نیز افغانستان را از دسترسی به ۴۵۵ میلیون دالر از سهم خود از حق برداشت ویژه محروم کرد، دارایی ذخیره بین‌المللی که صندوق بین‌المللی پول برای تکمیل ذخایر اصلی خود در اختیار کشورهای عضو قرار می‌دهد.
تحلیل اخیر داکتر ویلیام برد، اقتصاددان توسعه برای انستیتوت صلح ایالات متحده با عنوان «چگونه بحران‌های اقتصادی و بشردوستانه افغانستان را کاهش دهیم»، اشاره می‌کند که بحران‌های اقتصادی و بشردوستانه‌ای که افغانستان با آن مواجه است، نتیجه مستقیم قطع ۸ میلیارد دالر کمک سالانه به افغانستان و مسدود کردن ۹/۵ میلیارد دالر از ذخایر ارزی این کشور توسط ایالات متحده است.
این تحلیل همچنین خاطرنشان کرد که کاهش تحریم‌ها که توسط وزارت خزانه‌داری ایالات متحده و شورای امنیت سازمان ملل در ۲۲ دسمبر برای ارائه کمک‌های بشردوستانه به افغانستان داده شد، باید به بخش خصوصی و معاملات تجاری نیز تعمیم یابد.
در اوایل دسمبر ۲۰۲۱، ایده پرداخت مستقیم معاش به معلمان بین دیبورا لاینز فرستاده ویژه سازمان ملل متحد در امور افغانستان و شیرمحمد عباس استانکزی معاون وزیر امور خارجه طا-لبان مطرح شد. با این حال، به نظر می رسد که هیچ یک از این پیشنهادها در واشنگتن دی سی جدی گرفته نشده است.
در همین حال، بر اساس ارقام ارائه شده توسط موسسه واتسون برای امور بین الملل و روابط عمومی در دانشگاه براون، دولت ایالات متحده از زمان آغاز جنگ خود در افغانستان در سال ۲۰۰۱، ۲/۳۱۳ تریلیون دالر برای تلاش های جنگی خود هزینه کرده است. اما با وجود گذراندن ۲۰ سال در جنگ این کشور، دولت ایالات متحده طبق برآورد خود تنها ۱۴۵ میلیارد دالر برای بازسازی نهادهای کشور هزینه کرد.
در تحلیل داکتر برد همچنین به نیاز برای یافتن راه‌هایی برای پرداخت معاشات کارکنان صحی، معلمان و سایر ارائه دهندگان خدمات ضروری برای جلوگیری از فروپاشی اقتصادی در افغانستان اشاره شده و او استفاده از «ترکیبی از درآمدهای افغانستان و کمک های مالی» را برای این منظور پیشنهاد کرد.
در تاریخ ۱ دسمبر ۲۰۲۱، برنامه توسعه سازمان ملل متحد یک گزارش حیاتی در مورد وضعیت ویرانگر در افغانستان منتشر کرد. در دهه آخر اشغال امریکا، درآمد سرانه سالانه در افغانستان از ۶۵۰ دالر در سال ۲۰۱۲ به حدود ۵۰۰ دالر در سال ۲۰۲۰ کاهش یافته و انتظار می‌رود در صورت افزایش جمعیت با همان سرعتی که در گذشته اخیر داشته، در سال ۲۰۲۲ به ۳۵۰ دالر کاهش یابد.
بزرگترین نگرانی، بحران انسانی است که مردم افغانستان با آن مواجه هستند، به ویژه مسئله قریب الوقوع گرسنگی در این کشور، با بسته شدن جاده‌ها به دلیل زمستان سخت. همه از شدت بحران افغانستان آگاه هستند، اما برخی معتقدند ایالات متحده مسئول بحران افغانستان است و باید نقش فعالی در ترمیم آسیب هایی که به این کشور وارد کرده ایفا کند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا