آخرین اخبارآسیای میانهاسلایدشواقتصاد و توسعهایرانپاکستانتبصرهمنطقه

اراده سیاسی پاکستان برای تکمیل خط لوله انتقال گاز از ایران

خبرگزاری دید: پاکستان و ایران در سال ۲۰۰۹ قرارداد ساختن الوله گاز امضا کردند که روزانه ۲۱ میلیون تا ۲۸ میلیون متر مکعب گاز را از جنوب ایران به ایالت‌های بلوچستان و سند در پاکستان انتقال می‌دهد. حسن نوریان سرکنسول ایران در کراچی در این براه گفته است؛ ما شاهد اراده سیاسی از جانب پاکستان برای تکمیل شدن این پروژه هستیم.

این لوله انتقال گاز با طول ۱۹۰۰ کیلومتر که قرارداد آن برای ۲۵ سال است، بخش زیادی از انرژی را تامین خواهد کرد که پاکستان به آن نیاز دارد.

ایران گفته است که تاکنون دو میلیارد دالر را برای ساخت این لوله در خاک خود هزینه کرده است. با این حال، پاکستان به دلیل هراس از آسیب دیدن از تحریم‌های بین‌المللی بر ایران، کار ساخت این لوله را در خاک خود آغاز نکرده است.

پاکستان در سال ۲۰۱۴ خواستار تمدید ۱۰ ساله در کار ساخت این لوله شد که این مهلت نیز در سپتمبر – سنبله سال گذشته منقضی شد. کارشناسان می‌گویند که ایران می‌تواند پاکستان را به دلیل کوتاهی در اجرای این قرارداد به محکمه بین‌المللی بکشاند.

به دلیل نگرانی از اقدام حقوق ایران، حکومت سرپرست پیشین پاکستان در ماه فوریه سال جاری میلادی ( دلو – ۱۴۰۲) ساختن ۸۰ کیلومتر از این لوله گاز را تصویب کرد تا از پرداخت ۱۸ میلیارد دالر جریمه به ایران به دلیل تاخیر این پروژه جلوگیری کند.

حکومت پاکستان گفته است که در صدد کسب معافیت از تحریم‌های ایالات متحده بر ایران است تا این پروژه در خاک پاکستان نیز کامل شود. با اینحال، ایالات متحده گفته است که از این پروژه حمایت نمی‌کند و به پاکستان هشدار داده است که از اجرای این پروژه پرهیز کند.

متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده، ماه گذشته در یک کنفرانس خبری گفت: ما همواره به همگان توصیه کرده‌ایم که تجارت با ایران با خطر مواجهه با تحریم‌های ایالات متحده همراه است و به همه توصیه می‌شود که این موضوع را با دقت تحت غور قرار دهند.

حسن نوریان سرکنسول ایران در کراچی به رسانه های پاکستانی گفت که این پروژه تحت محدودیت‌های بین‌المللی قرار ندارد و به گفته او، تهران و اسلام آباد سرگرم بحث در این مورد هستند. او به این پرسش پاسخ نداد که اگر پاکستان نتواند در سال روان این پروژه را تکمیل کند، آیا با اقدام حقوقی از جانب ایران مواجه خواهد شد یا خیر.

گاز نخستین منبع انرژی هم برای صنایع و هم برای مردم عادی پاکستان است و آن کشور برای تامین آن از ایران و حتی کشورهای آسیای مرکزی تلاش دارد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا