آخرین اخبارتحلیلجهانسیاست

ارتزاق امریکا از بحران اوکراین

ایالات متحده به جهت حفظ حضور همیشگی خود در اروپا نیاز داشت تا پایگاه‌های بیشتر و کشورهای بیشتری را امنیتی سازد تا برای حضور در این کشورها مشکلی نداشته باشد

زمان زیادی از حمله روسیه به اوکراین نمی‌گذرد و هم اکنون شاهد تحولات میدانی بسیار جالبی در خاک اوکراین هستیم. کاخ کرملین به دنبال حفظ منافع ملی خود سرانجام تصمیم گرفت تا به خاک اوکراین یورش برده و زیر ساخت های دفاعی امنیتی آن را تخریب نماید. اتفاقی که با پیش بینی کاخ سفید همراه بود. نکته‌ای که مطرح است این است که چرا ایالات متحده با اینکه می‌دانست همچین اتفاقی در حال رخ دادن است ولی از بروز آن جلوگیری نکرد و همچنین چرا شرایط را مدیریت نکرد.
مقامات کرملین تقریباً در رابطه با همه چیز در اوکراین اشرافیت داشتند و کاملاً آگاهانه وارد چنین جنگی شدند ولی از دو نکته مهم غافل بودند: ۱- بحث مکاری ایالات متحده و ۲- میهن پرستی برخی از مردم اوکراین.
ایالات متحده به جهت حفظ حضور همیشگی خود در اروپا نیاز داشت تا پایگاه‌های بیشتر و کشورهای بیشتری را امنیتی سازد تا برای حضور در این کشورها مشکلی نداشته باشد. از طرف دیگر کشورهای کوچک اروپایی که توان نظامی زیادی ندارند همواره بقا و امنیت خود را مرهون قلدری به نام ایالات متحده هستند.
به همین سبب ایالات متحده با حضور همه جانبه در اوکراین و دفاع تمام قد از اوکراین در برابر روسیه، کرملین را با مشکلاتی مواجه ساخته است اما ترجیح می‌دهد تا جنگ روسیه و اوکراین به درازا بکشد، حتی اگر اوکراین ویران شود، تا دیگر کشورهای اروپایی هم به جهت اینکه ویران نشوند پذیرای ایالات متحده باشند.
تصور من این است که حضور امریکا در اروپا حداقل برای سی سال دیگر تضمین شده است و کشورهای اروپایی دیگر به راحتی نمی توانند خود را مستقل از بازوی نظامی ایالات متحده بازشناسایی کنند.

نویسنده

رامین نصیری، کارشناس ارشد مطالعات امریکای شمالی

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا