آخرین اخبارجهانسیاست

اعتراف وزارت خارجه امریکا به خروج فاجعه‌بار از افغانستان

خبرگزاری دید: وزارت امور خارجه امریکا از دولت ترامپ و بایدن برای خروج از افغانستان انتقاد کرد.

وزارت امور خارجه امریکا روز گذشته گزارش خود را درباره افغانستان منتشر کرد که در آن دولت‌های دونالد ترامپ و جو بایدن را مسئول خروج پر هرج و مرج در اگست ۲۰۲۱ قرار می‌دهد.

در گزارش «افغانستان پس از اقدام» (AAR) وزارت خارجه امریکا آمده است: تصمیم رییس جمهور ترامپ و بایدن برای پایان دادن به مأموریت نظامی ایالات متحده در افغانستان، پیامدهای جدی برای دوام دولت افغانستان و امنیت آن داشت.

این تصمیمات فراتر از محدوده این بازنگری است، اما تیم پسا-اقدام AAR دریافته که در دوران این دو دولت، برنامه‌ریزی در سطح ارشد در مورد بدترین سناریوهای احتمالی وجود نداشته است.

این گزارش پس از ٩٠ روز بررسی منتشر شد که طی در آن تیم پسا-اقدام AAR بیش از ۱۵۰ مصاحبه با مقامات فعلی و سابق وزارت خارجه در همه سطوح انجام داد و اسناد و مواد را بررسی کرده است.

بر اساس این گزارش، پایان ماموریت نظامی امریکا چالش بزرگی را برای وزارت خارجه به همراه داشته است.

در این بیانیه آمده است: برخی از مقامات این سوال را مطرح کردند که آیا وزارت‌خانه چگونه و آیا می‌تواند به اندازه کافی حمایت نظامی را کاهش دهد یا خیر، و دفتر امنیت دیپلماتیک (DS) نسبت به سطح خطری که وزارت‌خانه می‌پذیرد، هشدار داد.

در این گزارش با اشاره به امضای توافق‌نامه امریکا و طا-لبان در فبروری ۲۰۲۰ و پیام ترامپ مبنی بر تمایل خود برای پایان دادن به حضور نظامی در افغانستان، آمده است: زمانی که دولت ترامپ از سمت خود کنار رفت، سوالات کلیدی در مورد نحوه برخورد ایالات متحده با این توافق بی‌پاسخ ماند. مهلت می ۲۰۲۱ برای خروج کامل نظامی، چگونه ایالات متحده می‌تواند پس از خروج، حضور دیپلماتیک خود را در کابل حفظ کند و چه اتفاقی ممکن است برای واجدین شرایط برنامه ویزای مهاجرت ویژه (SIV) و همچنین سایر افغان‌های در معرض خطر بیفتد.

این گزارش با یادآوری بیانیه بایدن در اپریل ۲۰۲۱ مبنی بر خروج نیروها تا ضرب الاجل ۱۱ سپتمبر، گفته است: سرعت این خروج مشکلاتی را که وزارت‌خانه برای کاهش از دست دادن توانمندسازهای کلیدی ارتش با آن مواجه بود، تشدید کرد.

در این گزارش آمده است: تصمیم برای واگذاری پایگاه هوایی بگرام به دولت افغانستان به این معناست که میدان‌هوایی بین‌المللی حامد کرزی (HKIA) تنها راه برای عملیات تخلیه غیرنظامی احتمالی (NEO) خواهد بود.

بر بنیاد این گزارش، با توجه به چالش عظیم تأمین امنیت برای مأموریت دیپلماتیک در منطقه درگیری، طرحی برای حفظ برخی از نیروهای امریکایی جهت تأمین امنیت حیاتی وجود داشت، اما جزییات آن – و اینکه طا-لبان چه اندازه نیرو را مطابفق توافق دوحه می‌پذیرفتند – تا زمان سقوط كابل به دست طا-لبان در اگست ۲۰۲۱، به وضوح تثبيت نشده بود.

این گزارش همچنین نشان داد که تعیین یک مدیر (در وزارت امور خارجه) برای نظارت بر همه عناصر واکنش به بحران، هماهنگی بین خطوط مختلف تلاش را بهبود می‌بخشید.

گفتنی است که امریکا پس از ۲۰ سال حضور نظامی و دیپلماتیک در افغانستان، در اگست ٢٠٢١ با یک خروج آشفته و رشد داعش این کشور را ترک کرد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا