آخرین اخبار

افتتاح بیش از ۳۰۰ پروژه ذخیره آب در ولایت‌های شمالی کشور


پروژه ملی باغداری و مالداری، ۳۳۴ پروژه کوچک آبرسانی زراعتی به ارزش ۳٫۳ میلیون دالر در ۵ ولایت شمالی را به بهره‌برداری سپرد.
به گزارش خبرگزاری دید، محمد عثمان صافی، مسوول عمومی پروژه ملی باغداری و مالداری در کشور که به مزار شریف آمده است، به خبرنگاران گفت: ایجاد ذخیره‌های آب برای باغداران یکی از بخش‌های چهیل‌گانه زیر کار توسط این پروژه است.
وی افزود: در ۵ ولایت شمالی کشور ۳۳۴ ذخیره آب برای باغداران ساخته شده که در مناطق مختلف این ولایات مورد بهره برداری قرار گرفته است.
آقای صافی اظهار داشت: هزینه عمومی این برنامه ۳٫۳ میلیون دالر است که از کمک‌های بانک جهانی و صندوق وجهی افغانستان، توسط وزارت زراعت پرداخت می‌شود.
احمد فهیم جباری، مسوول پروژه ملی باغداری و مالداری شمال گفت: تنها در ولایت بلخ ۷۵ ذخیره آب ایجاد شده که هزینه هر ذخیره ۱۳۴۰۰ دالر امریکایی تخمین شده است.
وی افزود: هر ذخیره ظرفیت ۵۰۰ متر مکعب آب را دارا است و می‌تواند ۱۰ جریب باغ را آبیاری کند.
جباری تصریح کرد: ۷۵ درصد هزینه آن از سوی این اداره و ۲۵ درصد دیگر از طرف خود باغداران پرداخت شده است که بعد از اتمام کار، این ذخیره‌ها در اختیار آنان قرار می‌گیرد.
احمد ولی سنگر، کارشناس اقتصادی ولایت بلخ که در مراسم بهره‌برداری از این پروژه حضور یافته بود، ایجاد ذخیره‌های آب را برای گسترش باغداری در کشور و رسیدن به خودکفایی در تولید میوه موثر دانست.
پروژه ملی باغداری یکی از برنامه‌های کلیدی وزارت زراعت و مالداری می‌باشد که در ۳۲ ولایت و ۲۵۰ ولسوالی کشور فعالیت می‌کند. این پروژه در بخش‌های باغداری، آبیاری، مالداری، مرغداری، پرورش ماهی، لبنیات و زنبورداری فعالیت دارد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا