آخرین اخبارافغانستاناقتصاد و توسعه

افتتاح سردخانه فراورده‌های کشاورزی در کابل/ وزارت زراعت به سرمایه‌گذاران قرضه می‌دهد

مسئولان در وزارت زراعت و سرمایه‌گذاران می‌گویند که تولید و صادرات از عمده‌ترین موارد زنجیره ارزشی و خودکفایی افغانستان است و تأسیس سردخانه‌ها می‌تواند در عرصه نگهداری میوه و سبزی‌ داخلی کمک و از فاسد شدن آن جلوگیری کند.

مسئولان در وزارت زراعت و سرمایه‌گذاران می‌گویند که تولید و صادرات از عمده‌ترین موارد زنجیره ارزشی و خودکفایی افغانستان است و تأسیس سردخانه‌ها می‌تواند در عرصه نگهداری میوه و سبزی‌ داخلی کمک و از فاسد شدن آن جلوگیری کند.
به گزارش خبرگزاری دید، در مراسم بهره‌برداری از سردخانه‌ سفید‌چهر، نصیراحمد درانی وزیر زراعت گفت: سهم سکتور خصوصی در همه عرصه‌ها خیلی موثر و ارزش‌مند است.
درانی افزود: بدون سکتور خصوصی دولت به تنهایی نمی‌تواند پیش برود، آرزو دارم که تاجران دیگر نیز به این عرصه توجه کنند، زیرا سردخانه‌ها در ارزش زنجیره‌ای و عمر مصرفی محصولات نقش خیلی مهم دارد و عمر مصرفی وابسته به سردخانه می‌باشد.
وی تصریح کرد: من در حمایت از شما قرار دارم و در برابر مافیای زراعتی ایستاد‌گی کردیم و می‌کنیم، بارها من و خانواده‌ام از این ناحیه تهدید شدیم، ولی ترس ندارم، آرزوی همکاری شما را نیز دارم، تعهد من به خداوند، مردم و کشورم است و در برابر هر زور گو ایستاده‌ام، در این زمینه دستاوردهایی داشته‌ایم.
وزیر زراعت گفت: این وزارت حاضر است در بخش قرضه‌دهی و تحقیق با تاجران و سرمایه‌گذاران همکاری کند.
نصیر احمد درانی اظهار داشت: رییس جمهور وعده داده که صد میلیون دالر از بانک ملی برای دهقانان و باغداران قرضه بدهد، در ضمن هفته آینده کنفرانسی داریم در وزارت زراعت و روی استراتژی زراعت کار می‌کنیم، استادان متخصصان و مسئولان زراعت از ولایات و مرکز به این کنفرانس دعوت شده‌اند تا نظریات‌شان را مطرح سازند و در استراتژی گنجانیده شود.
در همین حال، حاجی حبیب‌الله رییس این سردخانه می‌گوید: با ساختن این سردخانه برای صدها تن به صورت مستقیم زمینه کار مساعد و از فاسد شدن میوه و سبزی‌های وطنی جلوگیری می‌شود.
آقای حبیب می‌افزاید: پلان دارند که ساخت سردخانه‌ها را توسعه دهند. در حال حاضر در این سردخانه میوه‌های ولایات کابل و هم‌جوار آن نگهداری می‌شود، این سردخانه را به صورت آزمایشی ساختیم، خوشبختانه نتیجه داده و پلان‌داریم در ولایت‌های دیگر چون لوگر، لغمان، ننگرهار و میدان‌وردک نیز چنین سردخانه‌‌ها را بسازیم.
مالک این سردخانه هم‌چنان آماده‌گی‌اش را برای تهیه میوه‌ و سبزی ادارات دولتی اعلان کرد و نیز از حکومت خواهان همکاری و حمایت در این عرصه شد.
همچنین حسیب رحیمی رییس اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری کابل نیز در افتتاح این سردخانه گفت: تولید و صادرات از عمده‌ترین موارد زنجیره ارزشی و خودکفایی افغانستان است؛ این سردخانه می‌تواند در عرصه نگهداری میوه و سبزی‌ داخلی کمک کند و از فاسد شدن میوه و ترکاری جلوگیری کند.
رحیمی افزود: عمده‌ترین مشکل باغداران و سبزی‌کاران ما فاسد شدن میوه‌های‌شان می‌باشد، سالانه ۲۰ تا ۴۰ فیصد به دلیل نبود سردخانه ضایع می‌شود، هم‌چو سردخانه‌ها نقش موثری در جلوگیری از فاسد شدن میوه و کنترل بازار و قیمت دارد.
حاجی اختر رییس مارکیت میوه شهر کابل نیز گفت: امروز، روز خوشبختی برای دهقانان و باغداران می‌باشد، ساخت سردخانه ما را به خودکفایی می‌رساند، ما می‌توانیم با ساخت سردخانه‌ها بازار داخلی و خارجی را در اختیار داشته باشیم.
رییس مارکیت میوه شهر کابل افزود: نیاز است که بیش‌تر از این نوع سردخانه‌ها ساخته شود تا از فاسد شدن میوه و ترکاری جلوگیری شود.
این سردخانه دو هزار متریک تن ظرفیت و فابلیت نگهداری میوه از شش ماه تا ۱۰ ماه را دارا است. این سردخانه به هزینه دو میلیون دالر سرمایه‌گذاری سکتور خصوصی، در منطقه کوتل خیرخانه و برابر با معیارهای امروزی ساخته شده است. مساحت آن چهار جریب است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا