آخرین اخبارجهانخبر های مهمسیاست

بحران سیاسی امریکا؛ رییس مجلس نمایندگان کانگرس عزل شد

خبرگزاری دید: اکثریت قانونگذاران مجلس نمایندگان کانگرس امریکا روز سه‌شنبه به طرحی رأی دادند که منجر به برکناری کوین مک‌کارتی رییس‌ جمهوریخواه این مجلس شد. این برای نخستین بار در تاریخ امریکاست که رییس مجلس نمایندگان از سمت خود برکنار می‌شود.

به نقل از یورونیوز، تصمیم برای استیضاح کوین مک‌کارتی به پیشنهاد مت گاتز (از نمایندگان جمهوری‌خواه ایالت فلوریدا و وفادار به دونالد ترامپ ) انجام شد که رهبری بلوکی از محافظه‌کاران تندرو در حزب جمهوریخواه را بر عهده داشت.

تصمیم به این رأی گیری تاریخی پس از آن گرفته شد که به گفته منتقدانش، آقای مک‌کارتی با دموکرات‌ها برای جلوگیری از تعطیلی دولت جو بایدن رییس جمهوری امریکا همکاری کرده بود.

پیش از این رأی گیری، موافقان و مخالفان آقای مک‌کارتی ۵۸ ساله به مدت ۱ ساعت در صحن مجلس درباره دلایل ماندن یا برکناری او از سمتش صحبت کردند.

در جریان رأی گیری که بعد از ظهر سه‌شنبه به وقت محلی انجام شد، درنهایت پیشنهاد برکناری او با ۲۱۶ رای موافق در مقابل ۲۱۰ رای مخالف تصویب شد. در این روز هشت جمهوریخواه علیه رهبر حزب خود رأی دادند و در کنار ۲۰۸ دموکرات، برکناری کوین مک‌کارتی را قطعی کردند.

از آنجا که جمهوریخواهان با اکثریت ضعیفی کنترل مجلس نمایندگان را برعهده داشتند، قرار گرفتن تنها تعدادی از آنها در کنار دموکرات‌ها باعث شد که رأی لازم برای استیضاح آقای مک‌کارتی به دست آید.

این رأی بی‌سابقه، زمینه را برای انتخاباتی دیگر با هدف تعیین رییس جدیدی برای مجلس نمایندگان فراهم می‌کند. 

این رأی همچنین نشان‌دهنده عمیق‌تر شدن شکاف‌ها در حزب جمهوریخواه است و البته نگرانی‌ها درباره آغاز دور جدیدی از اختلال در عملکردها در ایالات متحده را نیز افزایش می‌دهد؛ چراکه این مجلس تا زمانی که رییس جدیدی برای آن انتخاب نشود نمی‌تواند به امور قانونگذاری بپردازد.

در ایالات متحده امریکا، رییس مجلس نمایندگان ارشدترین عضو مجلس سفلای کانگرس و دومین نفر در ردیف جانشینی رییس جمهوری (پس از معاون رییس جمهوری) است.

رأی‌گیری روز سه‌شنبه تنها چند روز پس از آن انجام شد که اعضای تندرو جمهوریخواه، دولت را در تلاش برای کاهش هزینه‌های فدرال از جمله کمک به تلاش‌های جنگی اوکراین، در آستانه تعطیلی قرار دادند.

اما تصویب طرحی اضطراری برای بودجه‌بندی موقت که از سوی کوین مک‌کارتی پیشنهاد شده بود، مانع از تعطیلی دولت شد. به کمک این طرح، بودجه موقت آژانس‌های دولتی برای مدت ۴۵ روز تامین می‌شد.

مت گاتز از جمله جمهوریخواهانی بود که از توافق مک‌کارتی با دموکرات‌ها بر سر این طرح خشمگین شد و به این ترتیب تلاش‌هایش برای استیضاح مک‌کارتی آغاز گردید.

مک کارتی از تصمیمش برای توافق با دموکرات‌ها دفاع کرد و صبح سه شنبه به خبرنگاران گفت: «باز نگه داشتن دولت و پرداخت پول به سربازان تصمیم درستی بود. من همچنان از این تصمیم دفاع می کنم و در نهیات، اگر مجبور شوم شغلم را به خاطر آن از دست می‌دهم».

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا