آخرین اخبارایرانجهانسیاست

نویسنده عرب:

ترامپ نتوانست ایران را وادار به تسلیم کند

«عبدالباری عطوان» نویسنده مشهور عرب، در یادداشتی در روزنامه « رای الیوم» با طرح چند پرسش گفته که ایران در برابر خواسته‌ها و فشارهای ترامپ تسلیم نشد و این یعنی شکست ترامپ در برابر ایران.

«عبدالباری عطوان» نویسنده مشهور عرب، در یادداشتی در روزنامه « رای الیوم» با طرح چند پرسش گفته که ایران در برابر خواسته‌ها و فشارهای ترامپ تسلیم نشد و این یعنی شکست ترامپ در برابر ایران.
این نویسنده سرشناس جهان عرب با تاکید بر باخت امریکا و متحدانش برای تسلیم کردن ایران گفته، به رغم تحریم‌های امریکا نفتکش‌های ایرانی از وسط کشتی‌های جنگی و بمب افکن‌های امریکایی عبور می‌کنند.
«عبد الباری عطوان» در رای الیوم نوشت:« آیا ایران از امضای توافق هسته‌ای پشیمان است؟ چگونه این اشتباه را با وادار کردن ترامپ و متحدانش به عقب نشینی تلافی کرد؟ چرا این روزها میانجی‌ها زیاد شدند آیا لعن ایرانی‌ها ترامپ را سرنگون خواهد کرد نظیر کاری که با کارتر کرد؟».
به گفته عطوان، سوالی که این روزها در سایه کاهش تنش در بحران میان امریکا و ایران مطرح است، این است که آیا احتمال درگیری نظامی به صورت جزئی یا کلی تقلیل یافته است آن هم با اظهارات آرامش بخش مقامات دو طرف و افزایش شمار میانجی‌هایی که به سمت تهران آمده‌اند؟
این نویسنده عرب در پاسخ به سوال خودش نوشته است: آری احتمال درگیری نظامی اندکی کاهش یافته است. دونالد ترامپ رییس جمهور امریکا همه امیدش را برای ترساندن رقیب ایرانی خود و کشاندن آن به پای میز مذاکرات بر اساس شروط دوازده گانه‌ای که مایک پمپئو، وزیر خارجه امریکا مطرح کرد از دست داده است. شروطی که عملاً به معنای بالا بردن پرچم سفید به نشانه تسلیم شدن بود به گونه‌ای که ایران می‌بایست همه آزمایش‌های هسته‌ای و موشکی خود را متوقف کرده و از کمک به گروه‌های متحد خود در لبنان، یمن، عراق، فلسطین اشغالی و افغانستانی که ستون راهبرد دفاعی سیاسی و نظامی آن را تشکیل می‌دهد، دست می‌کشید.
رای الیوم آورده است: ایرانی‌ها از همان روزهای نخست بحران ثابت کردند که از بیش‌ترین آمادگی برای رویارویی نظامی برخوردارند. آن‌ها بر خلاف محاسبات امریکا به جای اینکه برآشفته شوند رقیب امریکایی خود و متحدانش را برآشفته کردند. آن‌ها زمام امور را به دست گرفتند. قایق‌های چوبی ایرانی‌ها با موشک‌های بالستیک نصب شده روی آن قادر است ناوهای هواپیمابر و کشتی‌های امریکا در خلیج فارس را منهدم کند. متحدان عراقی ایران هم موشک‌های خود را به سمت پایگاه‌های امریکا که در آن شش هزار نظامی آمریکایی است نشانه می‌گیرند و مطمئنا حمله پهپادی الحوثی‌ها به تاسیسات نفتی و غیرنفتی عربستان هم در همین چارچوب حمایت از متحد ایرانی یمنی‌ها محسوب می‌شود.
این روزنامه افزود: رییس جمهور ترامپ در بحرانی به سر می‌برد که خودش با دستان خودش در منطقه خلیج (فارس) ساخته است و به دنبال راهی برای حفظ آبروی خود می‌گردد آن هم پس از اینکه همه امیدهایش برای تسلیم ایران را از دست داد و مهم‌ترین گواه این قضیه، حرف او و معاون وزیر دفاع اوست که گفتند، افزایش تحرکات نظامی امریکا در خلیج فارس برای جنگ نیست؛ بلکه برای رفع خطر هر گونه حمله ایران علیه امریکایی‌هاست.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا