آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاست

تناقضات ارگ؛ از رهایی تا شکستن کمر طالبان

در این میان رهایی طالبان از زندان و شکستن کمر آنان یک تناقض است. اینکه پشت این سناریو چه امری نهفته است، اندکی بعد روشن خواهد شد

دیده می‌شود که دستگاه امنیتی و سیاسی حکومت وحدت ملی در برابر گروه طالبان دچار یک تناقض کلان گردیده است. اخیراً حمدالله محب مشاور شورای امنیت ملی در گفت‌وگوی ویژه با یک رسانه خصوصی تاکید کرد که تا چهار ماه دیگر کمر طالبان در میدان نبرد شکسته خواهد شد.
پیشتر، به ویژه از شروع سال جاری مسئولان نهادهای امنیتی و دفاعی یک سره حرف از نابودی گروه طالبان می‌زنند. در حالی که گفت‌وگوهای صلح به منظور رسیدن به یک توافق سیاسی میان طالبان و ایالات متحده امریکا بیشتر از هر زمان دیگر شدت گرفته است.
طرف مقابل، هم در حوزه نظامی بیشتر تاکید دارد و همین اکنون در بخش‌های مختلف با نیرو‌های امنیتی کشور سرگرم جنگ است.
در چند روز اخیر، نظامیان کشور چند ولسوالی را در نقاط مختلف پس از دست کم یک سال از کنترول طالبان خارج ساختند و یکی از مسئولان نهادهای امنیتی گفت: حاضر هستیم حتا از یک« بلست» خاک کشور دفاع کنیم.
اما در این میان رهایی طالبان از زندان و شکستن کمر آنان یک تناقض است. اینکه پشت این سناریو چه امری نهفته است، اندکی بعد روشن خواهد شد.
جان باس سفیر امریکا برای افغانستان به تازگی از رهایی طالبان زندانی استقبال کرده و آن را مرتبط به گفت‌وگوهای صلح دانسته است. البته گروه طالبان هم در چند مورد خاص کسانی را از بند رها کرده‌اند.
به تازگی محمد اشرف غنی به مناسبت عید فطر فرمان رهایی ۸۸۷ زندانی گروه طالبان را از زندان‌ های کشور صادر کرد. به ‌دنبال آن، شب گذشته نزدیک به صد زندانی این گروه از زندان پل ‌چرخی کابل و ۳۸ زندانی دیگر از زندان ولایت هرات آزاد شدند. به‌ تازگی ۳۲ طالب دیگر زندانی در ولایت ننگرهار از بند رها شده‌‌اند.
به نظر می‌رسد رهایی زندانیان از جانب حکومت و گروه طالبان و استقبال امریکا از آن مرتبط به پروسه صلح باشد. این روزها زلمی خلیلزاد نماینده ویژه وزارت خارجه امریکا در افغانستان به سر می‌برد. او پس از دیدار با محمد اشرف غنی در ارگ، روز سه شنبه ۲۱ جوزا، به بلخ رفت و آنجا با عطامحمد نور رییس اجرایی جمعیت اسلامی و محمد محقق دیدار و گفت‌وگو کرد.
در تمامی این دیدارها، آقای خلیلزاد روی گفت‌وگوهای بین‏الافغانی تاکید کرده است. ششمین دور گفت‌وگوهای قطر میان نمایندگان امریکا و گروه طالبان به پایان رسید. هر دو طرف اعلام کردند که دور ششم نتایج مطلوبی به همراه داشته.
حتا گزارش‌هایی منتشر شد که ششمین دور گفت‌وگوهای قطر توام با نتایجی بوده و هر دو طرف قسماً به توافقاتی نیز دست یافته‌اند. با تمام این‌ها، به نظر می‌رسد که کابل و واشنگن بنابر روایت مشاور شورای امنیت ملی در پروسه صلح هم نظر شده‌اند. حمدالله محب گفته که اکنون کاخ سفید معلومات مربوط به گفت‌وگوهای صلح را با کابل شریک می‌کند.

نویسنده

اختر سهیل- خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا