آخرین اخباراسلایدشوافغانستانسیاستگزارش

شهروندان:

تنها سپر ما در برابر تروریزم نیروهای مسلح ما است/ دولت باید در تجهیز آن توجه بیشتر داشته باشد

گزارش از محمد حسین بهرامی- خبرگزاری دید
شهروندان کشور به این باور هستند که قوای مسلح ملی یگانه سپر دفاعی ملت در برابر تروریزم است و دولت باید برای تجهیز و تمویل و آموزش آن توجه جدی داشته باشد. در این گزارش دیدگاه شهروندان در ارتباط به حمایت مردم از نیروهای مسلح ملی کشور گرد آوری شده است.

به گزارش خبرگزاری دید، نصرالله فاتح دانشجوی حقوق و زاده ولایت بدخشان است. او که کنون در کابل زندگی می‌کند، می‌گوید: وضعیت امنیتی در کابل نسبت به گذشته نگران‌کننده است، این سبب شده که نیروهای امنیتی بیشتر از گذشته دغدغه تامین امنیت شهروندان خود را را داشته باشند.
او از کارکرد نیروهای امنیتی راضی است: ما از نیروها و سربازانی که شب و روز تلاش می‌کنند از جان و مال ما دفاع می‌کنند و مصروف نبرد با دشمان افغانستان هستند، ناراض نیستیم، حتا می‌توان گفت ۸۰ درصد از کار و پیکارشان رضایت داریم.
نصرالله پیشنهادی نیز به مدیران سکتور امنیتی کشور دارد: پیشنهاد من به کسانی که در سطوح بالای سکتور امنیت قرار دارند، این است که وظیفه شان را به اساس قانون و مقرره که برای شان تعریف شده، به پیش ببرند، در این صورت امیدواری است که وضعیت امنیتی در کشور بهتر شود.
او گفت: پیام من به نیروهای امنیتی که در هرگوشه‌ای از وطن مشغول تأمین امنیت هستند، این است که به وظیفه شان به دید یک مسئولیت و ارزش ببینند، نه به خاطر کسب مادیات، هرگاه نگاه ما به وظیفه به عنوان یک مسئولیت باشد، ارزش پیدا می‌کند و قدر وظیفه هم فهمیده می‌شود.
ناصر مشتاق استاد جامعه‌شناسی است. او در صحبت با خبرگزاری دید می‌گوید: نبود امینت در یک جامعه باعث آسیب‌های فراوان روحی و روانی می‌شود، سلامت جامعه در گروه امینت آن است، امروز اگر برای مردم ما زمینه تحصیلات و آموزش فراهم شده، این حاصل جان‌فشانی‌های نیروهای امنیتی و دفاعی ما است، آنان در برابر خشک‌مغزان ایستادند تا فرزندان این مملکت درس بخوانند.
مشتاق می‌گوید نیروهای امنتی باید قدرت‌مندتر شوند: دولت باید روی تقویت و تخصصی‌شدن نیروهای امنیتی کار کند، برای آنان زمینه آموزش مهارت‌های نوین نظامی را فراهم کند، اگر ما ارتش قدرت‌مند داشته باشیم دیگر نیازی به نیروهای خارجی نخواهیم داشت.
عمر بلال باشنده شهر کابل است. او می‌گوید: از کارکرد نیروهای امنیتی راضی هستیم، چرا که شبانه‌روز زحمت می‌کشند تا امنیت مردم خود را بگیرند، وضعیت امنیتی افغانستان هم دشوار است، ولی یگان وقت که این‌ها غفلت می‌کنند، سبب نارضایتی مردم می‌شود، به هرصورت ما راضی هستیم و دست شان درد نکند که از جان خود می‌گذرند تا به ما امنیت بیاورند.
بلال می‌گوید به سربازانی که در سرحدات کشور مشغول ایفای خدمت هستند، بیشتر توجه شود: برای سربازانی که در سرحدات افغانستان با طالبان در جنگ هستند، چه پیام داشته باشیم چه نداشته باشیم، آن‌ها با دل و جان علیه دشمنان مردم ما جنگ می‌کنند، پیشنهاد من به دولت این است که به این سربازان دلیر توجه کند تا نیروهایی که در شهرها هستند، برای شان امکانات لازم را فراهم کند.
او از شهروندان کشور می‌خواهد که با نیروهای امنیتی همکاری کنند: شهروندان مسئولیت دارند تا هرگونه موارد مشکوکی را که می‌بینند باید به نیروهای امنیتی اطلاع دهند تا از وقوع حملات خونین جلوگیری شود، شهروندان با نیروهای امنیتی همکاری داشته باشند، همکاری مردم در تأمین امنیت بسیار مهم و حیاتی است.
احسان‌الله عصیان استاد دانشگاه، نیروهای امنیتی را ستون فقرات نظام می‌خواند: نیروهای امنیتی کشور ستون فقرات نظام ما هستند، بیشتر و پیشتر از هر بخش دیگر باید به این ستون توجه شود، اگر آن‌ها در فقر امکانات باشند، جامعه از ناحیه امنیت فقیر می‌شود.
عصیان می‌افزاید: تنها سپری که مردم در برابر طالب و دیگر گروه‌های تروریستی دارند نیروهای امنیتی ما هستند، از این سپر باید به خوبی و با امکانات محافظت کنیم، مردم و دولت باید به صورت مشترک کار بکنند و این سپر را زنده نگهدارند.
نقیب‌الله یکی دیگر از باشندگان شهر کابل است. او در صحبت با خبرگزاری دید می‌گوید: امروز اگر امنیت نسبی هم داریم به خاطر زحمات سربازان دلیری است که شب و روز با طالبان جنگ می‌کنند و نمی‌گذارند تروریستان در شهرها بیایند، زحمات این‌ها قابل دفاع است و در هر حالت حمایت شان می‌کنیم.
نقیب‌الله پیشنهادی نیز به این نیروها دارد: پیشنهاد من به نیروهای امنیتی این است، وقتی این نیروها به ارتش جذب می‌شوند بالای قرآن دست می‌گذارند و قسم می‌خورند که به خاک شان خیانت نکنند، وطن و خاک وطن حیثیت ناموس را دارد، پس نباید به ناموس خود خیانت کنند، صادقانه باید از خاک و ناموس شان دفاع کنند.

نیروهای امنیتی هر کشوری متضمن بقا و پیشرفت آن کشور است. مردم و نیروهای امنیتی روابط نزدیک باهم دارند. همان‌طور که مردم به امنیت ضرورت دارند، نیروهای امنیتی نیز به همکاری و حمایت مردم ضرورت دارند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا