آخرین اخباراسلایدشوافغانستانخبر های مهمسیاست

سیگار:

توافق صلح با طالبان، شیرازه حکومت را تهدید می‌کند

بازرس ویژه‌ امریکا برای بازسازی افغانستان(سیگار) گفته است که افغانستان بدون کمک و همکاری جامعه جهانی نمی‌تواند دوام کند و اگر توافق صلح هم صورت بگیرد، صلح بدون کمک‌های جامعه‌ بین‌المللی، در افغانستان پایدار نخواهد بود.

بازرس ویژه‌ امریکا برای بازسازی افغانستان(سیگار) گفته است که افغانستان بدون کمک و همکاری جامعه جهانی نمی‌تواند دوام کند و اگر توافق صلح هم صورت بگیرد، صلح بدون کمک‌های جامعه‌ بین‌المللی، در افغانستان پایدار نخواهد بود.
جان ساپکو بازرس ویژه‌ امریکا برای بازسازی افغانستان به پالیسی‌سازان صلح افغانستان هشدار می‌دهد که برای وضعیت پس از صلح در این کشور فکر کنند.
جان سپکو در تازه‌ترین گزارش خود گفته است، خطرهای جدی از جمله فروپاشی حکومت پس از توافق صلح با طالبان و خروج نیروهای خارجی، افغانستان را تهدید می‌کند.
بازرس ویژه‌ امریکا گفته است:«اگر روی صلح توافق شود و نیروهای خارجی افغانستان را ترک کنند، پالیسی‌سازان باید این مسئله را در نظر داشته باشند که دولت افغانستان مانند زمانی که شوروی سابق این کشور را ترک کرد، از هم نپاشد و یا این فروپاشی پس از قطع کمک‌ها صورت نگیرد.»
آقای ساپکو وضعیت مذاکرات صلح را با طالبان مبهم خوانده و از تنها ماندن افغانستان در فردای توافق صلح با طالبان ابراز نگرانی کرده است.
او همچنان گفته است که توافق صلح امریکا با طالبان نمی‌تواند جلو فعالیت هراس‌افکنان را در افغانستان بگیرد؛ زیرا:«حتا اگر طالبان سلاح شان را بر زمین بگذارند، افغانستان بازهم نیاز دارد تا در برابر داعش و دیگر گروه‌های فعال در مرزهای افغانستان و پاکستان، سازمان‌های جنایت‌کار مواد مخدر، جنگ‌سالاران و گروه‌های جداً قوی طالبان از خودش محافظت کند.»
جان ساپکو با اشاره به شمار ۳۰۰ هزار نفری نیروهای نظامی افغانستان، گفته است که این نیروها در حال حاضر مصروف تامین امنیت افغانستان اند و اگر حقوق آنان به‌ دلیل قطع کمک‌های مالی کاهش یابد یا متوقف شود، این مسئله می‌تواند یک تهدید جدی برای امنیت این کشور باشد.
بازرس ویژه‌ امریکا برای بازسازی افغانستان به پایان جنگ پس از صلح با طالبان خوشبین نیست و گفته است که وارد شدن حدود ۶۰ هزار جنگ‌جوی طالب و خانواده‌های آنان پس از توافق صلح در جامعه و ادغام آنان، چالش‌های اقتصادی و مخالفت قربانیان جنگ را در جامعه‌ افغانستان رقم خواهد زد.
در بخشی از گزارش سیگار آمده است:«ناکامی در ادغام مجدد موفقانه‌ جنگ‌جویان طالبان هرگونه توافق صلح را تهدید خواهد کرد؛ زیرا طالبان سابق ناراضی که ممکن است از صلح انتظاراتی داشته‌اند، ممکن است به رفتار خشونت‌آمیز و درندگی بازگردند.»
جان ساپکو درحالی از تهدیدهایی که متوجه افغانستان است، هشدار می‌دهد که اخیراً روند مذاکرات امریکا با طالبان شدت و سرعت گرفته است. زلمی خلیلزاد، نماینده‌ ویژه‌ امریکا برای صلح افغانستان پنج بار با طالبان در قطر نشست داشته است.
او گفته است که تاکنون روی دو مورد مهم، خروج نیروهای خارجی از افغانستان و مبارزه با هراس‌افکنی به پیش‌نویس توافق‌نامه دست یافته است، اما گفت‌وگوهای بین‌الافغانی و برقراری آتش‌بس فراگیر در افغانستان باید از سوی مردم افغانستان مورد بحث قرار بگیرد.
قرار است نشست بعدی نمایندگان امریکا و طالبان در اواسط ماه اپریل در قطر برگزار شود. این نشست درحالی برگزار خواهد شد که دو طرف در پنجمین نشست خود اعلان کردند که نتایج نشست را با رهبران شان شریک می‌سازند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا