آخرین اخباراسلایدشوافغانستانخبر های مهمسیاست

رحمت‌الله نبیل:

توافق صلح سناریوی پاکستان است/ مجازات اعدام در قانون جزا احتمالاً به خاطر انس حقانی معلق شد

رحمت‌الله نبیل از نامزدان انتخابات ریاست جمهوری می‌گوید که توافق صلح طالبان و امریکا نسخه‌ای است که پاکستان پیچیده است و در افغانستان امنیت نمی‌آورد. این توافق معامله‌ای است میان امریکا، طالبان و پاکستان و هیچگاه منجر به صلح دایمی در افغانستان نخواهد شد.

رحمت‌الله نبیل از نامزدان انتخابات ریاست جمهوری می‌گوید که توافق صلح طالبان و امریکا نسخه‌ای است که پاکستان پیچیده است و در افغانستان امنیت نمی‌آورد. این توافق معامله‌ای است میان امریکا، طالبان و پاکستان و هیچگاه منجر به صلح دایمی در افغانستان نخواهد شد.
به گزارش خبرگزاری دید، رحمت‌الله نبیل نامزد انتخابات ریاست جمهوری که در یک گفت‌وگوی ویژه در شبکه طلوع‌نیوز صحبت می‌کرد، تاکید کرد که «جمهوریت نظام» خط سرخ تمام مردم افغانستان است، ولی در مذاکرات دوحه هیچ حرفی از حفظ نظام جمهوری در افغانستان مطرح نشده است.
به باور آقای نبیل، نیت صلح نیک است ولی میکانیزم آن و توافقی که قرار است امریکا و طالبان امضا کنند زیر تاثیر و نظر پاکستان است و اسلام‌آباد همواره روی به قدرت رسیدن طالبان از راه جنگ تاکید داشته است.
نبیل گفت: با طالبان زمانی می‌توانیم کار کنیم که وجه مشترک داشته باشیم ولی اکنون هیچ وجه مشترک با آنان نداریم.
رحمت‌الله نبیل با جزء بحران خواند حکومت وحدت ملی، برای برون‌رفت از این وضعیت چند راهکار ارائه داد.
او گفت که نخست باید اشرف غنی اگر صادقانه می‌خواهد نظام جمهوری و تمام دستاوردهای آن حفظ شود، همه سیاسیون کشور را جمع کرده و بگوید که توطئه صلح در راه است و رهبران حکومت نیز در مورد توافق امریکا و طالبان هیچ نمی‌دانند و از سیاسیون نظر بخواهد.
به باور آقای نبیل، اشرف غنی باید از نامزدی انصراف بدهد و به عنوان سرپرست حکومت تا برگزاری انتخابات یا تامین صلح کار کند.
دوم، اجماع سیاسی صادقانه در روند صلح شکل بگیرد و هر فیصله که مطابق نظر این اجماع بود عملی شود.
او تاکید کرد که حکومت موقت باید آخرین گزینه باشد برای افغانستان.
در همین حال، آقای نبیل در بخشی دیگری از مصاحبه نسبت به حملات انتحاری، شبکه حقانی، داعش، طالبان و پاکستان سخن زده و سازمان نظامی ارتش پاکستان را دشمن اصلی امنیت در افغانستان خواند.
او در مورد شبکه حقانی گفت که از چند وقت به این طرف شبکه حقانی مسئولیت حملات تروریستی را به دوش نمی‌گیرد چون برنامه این است که در صورت نیاز این گروه با داعش یک جا شود و یکی از اعضای شبکه حقانی به عنوان والی نام‌نهاد در ولایت کنر گماشته شده و وظیفه او سربازگیری برای داعش است و این روند به شدت جریان دارد.
به باور آقای نبیل، شبکه حقانی در حال ریزرف برای یک جا شدن با داعش نگهداشته شده است.
این نامزد انتخابات ریاست جمهوری در مورد گروه طالبان نیز گفت که این گروه وسیله و آله دست استخبارات پاکستان است و اکنون در حدود ۳۵ تا ۴۰ درصد خاک در دست آنان است، ولی این درصد خاک مناطقی است دور از مدنیت و ارزش سیاسی و اقتصادی ندارد.
آقای نبیل در مورد انتخابات نیز گفت که از همین اکنون تلاش برای تقلب سازمان یافته در انتخابات آغاز شده و به شدت جریان دارد. او افزود، در حالی که در حدود ۶ میلیون نفر رای دهنده وجود دارد چاپ ۱۱ میلیون برگه رای‌دهی هیچ منطق ندارد جز تلاش برای تقلب.
آقای نبیل از ایجاد رابطه میان تیم آقای غنی در انتخابات ۲۰۱۴ و شبکه حقانی نیز پرده برداشته و گفت که در آن زمان تفاهمی به وجود آمده بود که شبکه حقانی به سود تیم غنی فعالیت داشته باشد.
رییس پیشین امنیت ملی تاکید کرد، زمانی کا نس حقانی بازداشت شد، سراج حقانی پیام داد که ما به شما در انتخابات کمک کردیم ولی شما برادر ما را بازداشت نمودید.
نبیل احتمال داد که تعلیق مجازات اعدام در قانون جزای افغانستان شاید به خاطر انس حقانی صورت گرفته باشد.
این نامزد انتخابات تایید نمود که زمانی یک خط محرم تماس میان ارگ و آی اس آی ایجاد شده بود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا