آخرین اخباراسلایدشوافغانستانخبر های مهمسیاست

توافق نهایی امریکا با طالبان نزدیک است؟

منابع طالبان در دوحه می‌گویند، مسوده ابتدایی توافق نهایی میان امریکا و طالبان آماده شده و قرار است از سوی طرفین به زودی امضا شود.

منابع طالبان در دوحه می‌گویند، مسوده ابتدایی توافق نهایی میان امریکا و طالبان آماده شده و قرار است از سوی طرفین به زودی امضا شود.
پنجمین دور مذاکرات مستقیم امریکا با نمایندگان طالبان که پس از دو روز تأخیر از روز گذشته (شنبه ۱۱ حوت) از سر گرفته شد، امروز نیز ادامه یافت.
جزئیات نشست روز گذشته که پشت درهای بسته برگزار شد، هنوز نشر نشده اما گفته می‌شود «آزادی زندانیان طالب و اعلام آتش‌بس» محور گفت‌وگوهای طرفین بوده است.
در نشست امروز، موضوع خروج نیروهای خارجی از افغانستان به بحث و گفت‌وگو گرفته شده‌است.
به گفته منابع طالبان، امریکا خواستار خروج نیروهای خود از افغانستان در یک بازه زمانی ۳ تا ۵ سال شده‌است در حالیکه طالبان با رد این درخواست از امریکا می‌خواهد طی شش ماه نیروهای خود را از افغانستان خارج کند.
براساس برخی پیش‌بینی‌ها احتمال توافق طالبان و امریکا روی خروج نیروهای امریکایی از افغانستان در بازه زمانی یک سال وجود دارد.
گفته می‌شود در صورت توافق طالبان و امریکا روی موضوعات مطرح شده قبلی، نشست دوحه امروز به پایان می‌رسد، در غیر اینصورت این مذاکرات تا پایان هفته جاری ادامه خواهد یافت.
از سویی هم، زلمی خلیل‌زاد نماینده ویژه امریکا در امور صلح افغانستان، از تشکیل یک هیئت مذاکره کننده تازه از سوی حکومت افغانستان در کابل خبر می‌دهد.
هارون چخانسوری سخنگوی رییس جمهور غنی نیز در این مورد می‌گوید حکومت تصمیم گرفته ترکیب هیئت مذاکره کننده حکومت را با طالبان تغییر دهد و در این راستا یک هیئت تازه مذاکره کننده با طالبان از سوی حکومت در حال تشکیل است.
این همه در حالی‌ست که براساس برخی تحلیل‌ها، امریکا که برای نابودی تروریزم در سال ۲۰۰۱ به افغانستان وارد شد، تا زمانی که مطمئن نشود افغانستان بار دیگر به پناهگاه امن گروه‌های تروریستی برای تهدید امریکا و متحدانش تبدیل نمی‌شود، خاک این کشور را ترک نمی‌کند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا