آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاست

جمعیت اسلامی؛ از تلاش‌های نور تا پارانویای ربانی

اکنون که آقای نور جمعی را گرد هم آورده تا به این جریان پر سابقه سیاسی سرو سامانی داده شود، این اقدامات و سخنان بیشتر به نوشداروی پس از مرگ سهراب و یا حنای بعد از عید می‌ماند تا کار سیاسی.

سخنرانی صلاح‌الدین ربانی را که امروز در مراسم یادمان مرحوم قیام‌الدین کشاف رییس فقید شورای علمای کشور ایران کرد، شنیدم. آقای ربانی در این سخنرانی دوستان و موتلفان سابقش را متهم به معامله گری کرد، از برنامه‌هایش برای صلح گفت و پیرامون تلاش‌هایش برای برگزاری مجمع عمومی جمعیت اسلامی حرف زد.
او گفت که هیچگاه مخالف صلح نیست، ولی صلح را به عنوان تامین عدالت می‌خواهد و «دیگران» با روند صلح بازی سیاسی می‌کنند.
سخنرانی پارانویید آقای ربانی برخاسته از پارانویایی است که در بعد سیاسی برخاسته از عدم اعتماد به نفس و نوعی توهم میراث داری می‌باشد به دو دلیل:
۱- عطا محمد نور رییس اجرایی جمعیت اسلامی صراحتاً در مصاحبه با بی بی سی اعلام کرد که آقای ربانی جز این که نام رهبر فقید جمعیت اسلامی را یدک می‌کشد و مربوط به خانواد استاد ربانی است هیچ عملکرد سیاسی و سابقه مسبوق به فعالیت فردی در عرصه کلان سیاسی کشوری ندارد.
۲- توهم میراث داری جمعیت اسلامی آقای ربانی را شدیداً دچار اضطراب و استرس از دست دادن و دور زده شدن کرده است. این عارضه در رفتار و گفتار او نموده پیدا کرده و در هیئت پارانویا بروز می‌کند.
صلاح‌الدین ربانی که تصادفاً و در یک فضای اضطراری از سوی اعضای با سابقه جمعیت اسلامی همانند مارشال فقید محمد قسیم فهیم، عطا محمد نور، محمد یونس قانونی و جمعی دیگر که نام شان ذکر نمی‌شود، پس از ترور استاد ربانی به عنوان رییس موقت جمعیت اسلامی «مقرر» شد، اکنون می‌پندارد که حزب میراثی است خدادادی و باید آن را ابدالدهر داشته باشد.
آقای ربانی همچنان «برخی‌ها» را متهم به «معامله گری» بر سر صلح و قدرت نموده و تجرید این حزب سیاسی را توجیه کرد.
اما این جا چون سخنرانی و تب و تاب‌های او پس از تلاش‌ها و اقدامات عطا محمد نور صورت می‌گیرد، یک پرسش اساسی مطرح می‌شود و آن این که، جناب آقای ربانی چرا در این چند سال به فکر برگزاری مجمع حزب نیفتادی؟
اکنون که آقای نور جمعی را گرد هم آورده تا به این جریان پر سابقه سیاسی سرو سامانی داده شود، این اقدامات و سخنان بیشتر به نوشداروی پس از مرگ سهراب و یا حنای بعد از عید می‌ماند تا کار سیاسی.
حال بهترین گزینه برای آقای ربانی، خروج از پارنویای سیاسی، همگامی با شورای رهبری جمعیت اسلامی و گردن نهادن به فیصله‌های جمعی و دموکراتیک در حزب است.

نویسنده

شکوهمند- خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا