آخرین اخبارافغانستانحقوق بشرخبر های مهم

جنایات جنگی؛ نظامیان بریتانیایی ممکن ۸۰ افغانستانی را کشته باشند

خبرگزاری دید: وکلای مدافع خانواده‌های داغدیده در تحقیقی گفتند که ممکن ٨٠ افغانستانی قربانی قتل‌های نیروهای ویژه بریتانیا شده باشند.

واحدهای نیروهای ویژه بریتانیا بین سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۳ در افغانستان مرتکب قتل افراد ملکی شده‌اند.

اعتقاد بر این است که تنها یکی از این سربازان ویژه، ۳۵ افغانستانی را در یک سفر شش ماهه شخصاً کشته باشد.

افغانستانی‌ها اغلب پس از پیدا شدن اسلحه از نزد شان از خانواده جدا می‌شدند و توسط سربازان ویژه بریتانیا کشته می‌شدند، اما در پنج رویداد تعداد کشته‌شدگان از تعداد سلاح‌های یافت شده بیشتر بوده است.

این ادعاها در سندی که توسط شرکت حقوقی لی دی و بر اساس افشای دادگاه‌های قبلی وزارت دفاع به یک تحقیق عمومی جدید در مورد اتهامات جنایات جنگی توسط سربازان ویژه در افغانستان ارایه شده، ذکر شده است.

بین جون ۲۰۱۱ تا می ۲۰۱۳، ۲۵ مورد مرگ مشکوک توسط وکلا ثبت شده است که شامل این ادعا بود که در یک حمله نیروهای ویژه SAS که «به کشته شدن ۴/۵ افغان منجر شد» تنها یک نارنجک پیدا شده است.

وقایع این عملیات به حدی خشن بوده که دو کودک افغانستانی «باید فوراً برای معالجه پزشکی» تخلیه می‌شدند.

سربازان ویژه بریتانیایی در آخرین مراحل استقرار طولانی و خونین نظامی در ولایت هلمند، که در سال ۲۰۱۴ به پایان رسید، به طور معمول در شب به مراکز خانوادگی جنگجویان طا-لبان حمله کرده‌اند.

قبلاً تخمین زده می‌شد که ۵۴ قربانی افغانستانی وجود داشته باشد، اما وکلای مدافع اکنون استدلال می‌کنند که این اتهامات شامل تعداد بیشتری از سربازان بریتانیایی و مدت طولانی‌تر از آنچه قبلاً گفته شده بود، و «شواهد معتبری از یک الگوی گسترده و سیستماتیک کشتار غیرقانونی» وجود داشته است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا