آخرین اخبارجهانسیاست

جنجال وزارت خارجه و کانگرس امریکا روی خروج از افغانستان؛ مک‌کال و بلینکن توافق کردند

خبرگزاری دید: رییس کمیته روابط خارجی کانگرس پس از ماه‌ها جنجال با وزارت خارجه امریکا روی پیام‌های محرم خروج از افغانستان، اعلان کرد که با بلینکن به توافق رسیده است.

مایکل مک‌کال رییس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان امریکا روز گذشته اعلام کرد که با آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه به توافقی دست یافته است که اجازه می‌دهد تمام اعضای کانگرس به تمام پیام‌های محرم ماه جولای ٢٠٢١ دسترسی داشته باشد.

این پیام‌ها حاوی هشدارها به دولت بایدن در مورد خطرات خروج از افغانستان است.

این توافق پس از آن صورت گرفته که مک‌کال در ماه می اعلام کرد که با برگزاری جلسه استماعیه به تحقیر بلینکن ادامه می‌دهد.

کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان اکنون این گزینه را از روی میز حذف کرده است.

مک کال در بیانیه‌ای که روز دوشنبه منتشر کرد، گفته است: این یک گام بی‌سابقه به جلو در تحقیقات کمیته در مورد خروج از افغانستان است. برای اولین بار در تاریخ، وزارت امور خارجه موافقت کرده است که به کانگرس اجازه دهد یک کانال محرم مخالف را مشاهده کند.

این کانال حاوی اطلاعات دست اول از کارمندان سفارت امریکا در کابل است که قبل از سقوط در صحنه حضور داشتند و همچنین پاسخ وزیر بلینکن به نگرانی‌های آن‌ها.

وزارت خارجه امریکا پس از آنکه در ابتدا تنها خلاصه‌ای یک صفحه‌ای از این کانال مخالف و گزارش‌های محرمانه در این مورد را به کمیته ارایه داد، ماه گذشته پیشنهاد داد که به مک‌کال و یک عضو دیگر این کمیته اجازه مشاهده این پیام‌ها را می‌دهد.

گفتنی است که خروج پرهرج و مرج امریکا در اگست ٢٠٢١ با حمله انتحاری و مرگ ١٣ نظامی امریکایی و حدود ٢٠٠ شهروند افغانستان پایان یافت.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا