آخرین اخباراسلایدشوافغانستانسیاست

حمایت گسترده مردمی از عطا محمد نور

صدها تن از باشنده‌های ولایت سمنگان مشمول نمایندگان مردم، فرماندهان، بزرگان قومی، متنفذین، علمای دینی و جوانان با حضور در اقامت‌گاه عطامحمد نور والی بلخ بر علاوه مخالفت با اقدام اخیر حکومت، هرگونه حمایت و پشتیبانی شان را از عطامحمد نور والی بلخ اعلام کردند.
همچنان اهل معارف، دانشگاه بلخ، جامعه مدنی، شوراهای علمای شیعه و سنی، نمایندگان مردم در مجلس نمایندگان، شورای ولایتی و احزاب سیاسی از موضع عطا محمد نور حمایت کردند.
به گزارش خبرگزاری دید، باشندگان ولایت سمنگان به دیدار عطا محمد نور رفته بودند، آقای نور را عامل امنیت و آرامش در شمال خوانده و به حکومت مرکزی هشدار دادند که نباید با سرنوشت مردم بازی کند.
این باشندگان سمنگان همچنان اعلام کردند که در صورت استفاده از گزینه نظامی از سوی کابل، آماده ایستادن در کنار والی بلخ هستند.
در همین حال، مدیران ارشد، مسئولان و ‌استادان دانشکده‌های دانشگاه بلخ در دیدار با عطامحمدنور به علاوه حمایت از وی برکناری او را غیر عملی خواندند.
جامعه علمی بلخ با نکوهش اقدام عجولانه حکومت، بلخ را بستر مناسب برای زندگی و‌ پیشرفت، با مدیریت آقای نور خواند و بازی با سرنوشت این ولایت را غیر قابل تحمل اعلام کرد.
از سویی هم، مدیران، استادان ‌واهل معارف بلخ با حضور در اقامت‌گاه والی بلخ ضمن اعلام حمایت از آقای نور، مخالفت شان را با تصمیم یک جانبه حکومت اعلام و تذکر دادند که نباید حکومت با سرنوشت و آرامش مردم بلخ بازی کند.
مسئولان اتحادیه نهادهای مدنی، فعالان مدنی و مسئولان شماری از موسسات و‌نهادهای غیر دولتی نیز، با حضور در اقامتگاه عطا محمد نور والی بلخ، مخالفت خود را با تصمیم اخیر حکومت ابراز و درخواست نمودند که موضوع از طریق گفت‌وگو و‌مذاکره حل گردد. آنان تاکید داشتند که باتمام توان از حقوق مردم حمایت می‌کنند.
از جانب دیگر، رییسان شورای اخوت اسلامی، شوراهای علمای تسنن و تشیع با گرد آمدن در اقامت‌گاه سترجنرال عطامحمدنور، مخالفت خود را با تصمیم اخیر حکومت اعلام و‌ از راه‌اندازی برنامه‌هایی در جهت دفاع از حقوق‌ مردم و پاسداری از دست آوردها و مقابله با مجاهدستیزی خبر دادند.
مسئولان شمال و نمایندگان احزاب سیاسی، نمایندگان مردم در شورای ملی و شورای ولایتی نیز، حمایت شان را از والی بلخ اعلام کرده و اقدام حکومت مرکزی را مردود دانستند.
نمایندگان احزاب سیاسی از پیاده‌سازی پروژه داعش از سوی برخی حلقات در داخل حکومت ابراز نگرانی کرده و آقای نور را عامل بازدارنده این برنامه در برابر این حلقات خواندند.
گفتنی است که سه روز پیش ارگ اعلام کرد که استعفای عطا محمد نور را منظور کرده و مهندس داوود را به عنوان والی جدید بلخ گماشته است که این حرکت ارگ از سوی جمعیت اسلامی، آقای نور و جریان‌های سیاسی هم‌سو با او رد شد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا