آخرین اخباراسلایدشوافغانستان

حکمتیار: حکومت زور را نمی‌پذیریم


گلبدین حکمتیار، با حضور در میان هوادارانش در مهمان‌خانه ولایت لغمان گفت که« واضح می‌گویم، حکومت زور را نمی‌پذیریم.»
به گزارش خبرگزاری دید، آقای حکمتیار ضمن حمایت از پروسه صلح در افغانستان، از تمام گروه‌های مسلح درگیر در جنگ افغانستان خواست سلاح‌های‌شان را بر زمین بگذارند. وی همچنان افزود: صلح یک پروسه افغانی است و هیچ‌کس نمی‌تواند در آوردن صلح با ما همکاری کند.
رهبر حزب اسلامی از گروه طالبان خواست که به پروسه صلح بپیوندند.
حکمتیار افزود: من با پیام صلح و اخوت و برادری آمدم و همه را دعوت ‌می‌کنم که بیایید با ما یکجا شوید،‌ بیایید گذشته را فراموش کرده و کشور خود را آباد کنیم.
او با اشاره به برخی از موارد دوران جهاد، گفت: در زمان كه جهاد لازم بود جهاد كرديم؛ اما اكنون زمان صلح است.
این چهره جهادی در ادامه گفت‌: من از گروه‌های مسلح می‌خواهم اسلحه خود را بر زمین بگذارند. اگر آنها با من دست بدهند، آغوش من برای‌شان باز خواهد شد.
او خطاب به مخاطبین‌اش گفت: وقتی شما توانستید شوروی را شکست بدهید، می‌توانید امریکایی‌ها را نیز شکست بدهید.
‏حکمتیار طالبان را نیز مخاطب قرار داده، گفت: اگر از جنگ دست بکشی، دوست من هستی، ولی اگر برضد اسلام جنگ کنی، دشمن من هستی.
وی همچنان به طالبان گوشزد کرد: مسجد خانه خدا است؛ وقتی در مسجد مردم را می‌کُشید پس چطو ادعا می‌کنید که مسلمان هستید!
رهبر حزب اسلامی در جایی دیگر از سخنانش، به گونه‌ی تلویحی از پیشرفت مسیر حکومتداری حکومت فعلی نیز انتقاد نموده گفت که«شرکت سهامی و تقسیم قدرت راه حل نیست.»
حکمتیار همچنان گفت: واضح می‌گویم که حکومت زور را هرگز نمی‌پذیریم.
وی با اشاره به این‌که جنگ راه حل نیست، تاکید کرد: بیایید زمینه را مساعد کنیم که واگذاری قدرت بدون خشونت باشد، بیایید یاد بگیریم که به تصمیم مردم احترام بگذاریم و هرکس را که مردم انتخاب کرد قبول کنیم.
گلبدین حکمتیار از جمله سران جهادی است که نگاه‌های متفاوت را در محیط سیاسی و اجتماعی افغانستان برانگیخته است؛ عده‌ای او را مجاهد و خدمتگذار مردم می‌دانند و عده‌ای دیگر نیز وی را« مجرم جنگی» قلمداد می‌کنند که در دوران جنگ‌های داخلی افغانستان در گوشه و کنار کشور، باعث کشتار، آواره‌گی و مهاجرت شمار زیادی از شهروندان شد.
حکمتیار در حالی به پروسه صلح پیوسته است که بسیاری‌ها حضور وی را در شرایط کنونی، در تامین و صلح و ثبات، موثر می‌دانند و ابراز امیداوری می‌کنند که با آمدن آقای حکمتیار، گام نیک در راستای تامین صلح و ثبات برداشته شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا