آخرین اخبارافغانستانامنیت و حوادث

ریاست امنیت ملی:

خبرنگاران بازداشت شده در قندهار برای طالبان کار می‌کردند/ بسم‌الله وطن‌دوست والی قندهار را تشویق به تسلیم شدن به طالبان کرده بود

خبرگزاری دید: ریاست امنیت ملی کشور با نشر خبرنامه‌ای در پیوند به بازداشت چهار خبرنگار در ولایت قندهار، می‌گوید که این خبرنگاران تلاش داشتند تا چهره طالبان را تطهیر کرده و برای این گروه تبلیغات می‌کردند. در خبرنامه گفته شده که یکی از این خبرنگاران حتا والی قندهار را تشویق کرده بود تا شهر را به طالبان تسلیم کند.


در خبرنامه‌ای که امروز یکشنبه(۱۰ اسد) از سوی ریاست امنیت ملی کشور در پیوند به بازداشت چهار خبرنگار در قندهار منتشر شده، آمده که این خبرنگاران به صورت غیر قانونی فعالیت داشتند و در اخاذی از مسئولان حکومتی و تجار ملی نیز دست داشتند.


در خبرنامه نوشته شده: «بسم الله وطن‌دوست مسوول رادیو دملت غز، قدرت‌الله سلطانی و محب‌الله عبیدی، کارمندان این رادیو و ثناالله صیام خبرنگار شینهوای چین خبرنگارانی بودند که به تاریخ ۳ اسد در منزل کنونی شهید جنرال عبدالرازق با شماری از سران طالبان به شمول ملا گل آغا، مولوی منظور مسوول استخبارات گروه تروریستی طالبان، جنرال مبین، فیض الله دو تن از کارمندان سازمان استخبارات پاکستان، ملا یعقوب عمری فرزند ملا محمد عمر مسوول نظامی گروه تروریستی طالبان دیدار و مصاحبه‌ی اختصاصی مطبوعاتی داشتند».
بر اساس خبرنامه، رادیوی د ملت ژغ بدون جواز نشراتی از وزارت اطلاعات و فرهنگ فعالیت داشته و خبرگزاری شینهوا نیز از خبرنگاری به نام ثناالله صیام طی اطلاعیه رسمی اظهار بی خبری کرده است.
در خبرنامه ریاست امنیت ملی تذکره رفته که هدف از این دیدار و مصاحبه با سران طالبان، قباحت زدایی و منزه جلوه دادن گروه طالبان در مناطق مختلف و به ویژه وقایع المناک ولسوالی اسپین بولدک بوده است.
از سویی هم در بخشی از خبرنامه نوشته شده: همچنان نتایج ابتدایی تحقیقات نشان می‌دهد که این اشخاص در گذشته نیز مرتکب تخلفات متنوع و باج‎گیری (مسئولین حکومتی و تجار ملی) از آدرس خبرنگاری شده بودند که به صورت تکرار به وساطت و شفاعت نهادهای حامی خبرنگاران از قید رها شده اند.
در خبرنامه گفته شده که «بسم الله وطن‌دوست در این اواخر بر اساس ماموریتی که داشته، با والی محترم ولایت کندهار تماس برقرار نموده، تا علاوه بر اینکه چهره‌ی طالبان را بری از هر گونه خطا نشان دهد، او را تشویق به تسلیم نمودن ولایت کندهار نماید تا طالبان نماز عید قربان را در مقر ولایت کندهار اقامه کنند».
بر بنیاد این خبرنامه، والی قندهار در نامه‌ای رسمی از ریاست امنیت ملی قندهار خواسته بود که این خبرنگاران «مجهول‌الهویت» را بازداشت کند.
ریاست امنیت ملی هشدار داده که هرکس به سود گروه‌های تروریستی و در راستای تضعیف روحیه قوای مسلح و مردم تلاش کند، با برخورد جدی مواجه خواهد شد.
با این وجود، این ریاست افزود که به زودی پرونده این خبرنگاران بازداشت شده به نهادهای عدلی و قضایی فرستاده خواهد شد.
این چهار خبرنگار به تاریخ ۴ اسد زمانی که از ساحه تحت کنترول طالبان به ساحات زیر حاکمیت دولت می‌آمدند، از سوی ریاست امنیت ملی قندهار بازداشت شدند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا