آخرین اخباراسلایدشوافغانستانخبر های مهمروند صلحسیاست

رییس جمهور غنی:

خروج قوای بین‌المللی یک فرصت در تاریخ معاصر ما است/ اجماع سیاسی در روند صلح به وجود آمده است

خبرگزاری دید: رییس جمهور محمداشرف غنی در مراسم عید سعید فطر گفت که فصل جدید همکاری‌های بین‌المللی ما آغاز شده است و خروج قوای بین‌المللی یک فرصت در تاریخ معاصر ما است. آقای غنی همچنان افزود که همکاری‌های بین‌المللی به صورت بهتر و خوبتر تنظیم خواهد شد.


رییس جمهور محمداشرف غنی امروز پنج‌شنبه(۲۳ ثور) که برابر است با روز نخست عید فطر، نماز عید را در ارگ ریاست جمهوری ادا کرد.
در این مراسم حامد کرزی رییس جمهور پیشین، عبدالله عبدالله رییس شورای عالی مصالحه ملی، حمدالله محب مشاور امنیت ملی، میررحمان رحمانی رییس مجلس نمایندگان، سرور دانش معاون دوم ریاست جمهوری و شمار زیادی از افراد بلندرتبه حکومتی شرکت کرده‌ بودند.


رییس جمهور غنی گفت که در این روز (عید سعید فطر) حالت روحی و روانی ما عزای ملی است.
او علاوه کرد که «جمهوریت کلان ترین بستر است؛ جمهوریت کلان ترین چتر ملی ما است».
آقای رییس جمهور از فصل جدید کمک‌های بین‌المللی خبر داده و گفت که کمک‌های همه‌جانبه برای قوای مسلح افغانستان بارها تاکید شده و از سوی حکومت افغانستان مدیریت خواهد شد.
همچنین او در باره سفر قمر جاوید باجوا رییس ستاد ارتش پاکستان به کابل جزئیات داده و گفت: لوی درستیز پاکستان و هیت همراهش به کابل آمده بودند، گفتند که احیای امارت طالبانی به نفع پاکستان نیست و از جموریت اعلام حمایت کردند.
آقای غنی گفت: یقین کامل داشته باشید که همکاری های بین المللی به صورت بهتر و مفیدتر تنظیم می شود. اجماع منطقوی برای تحکیم نقش کلیدی افغانستان در قلب آسیا، سرعت پیدا کرده است.
رییس جمهور افزود، روزی نیست که تماسی از رهبران کشورهای منطقه دریافت کند مبنی بر حمایت همه جانبه از دولت و ملت افغانستان. او از تماس امیر قطر و حسن روحانی رییس جمهور ایران یاد کرده و آن را نشانه تحکیم جمهوریت دانست.


آقای غنی از طالبان نیز خواست که به صدای صلح ملت لبیک بگویند و دست از جنگ و خون ریزی بکشند.
او به رهبران طالبان گفت که شما خبردارید که به نام شما دزدی می‌شود، به نام شما قاچاق می‌شود و جنگجویان طالب از روستایی که سه ماه در سه ماه گوشت را نمی‌بیند، مرغ طلب می‌کنند.
آقای غنی از بازسازی و اراده دولت برای بازسازی و سازندگی نیز یاد کرده و به گروه طالبان گفت که هرقدر خرابی کنند، دولت دوباره خواهد ساخت. او به بازسازی مکتب سیدالشهدا در کابل و ولسوالی ارغنداب در قندهار اشاره کرد.
رییس جمهور غنی همچنان به دیدارهایش با شخصیت‌های سیاسی، احزاب، اقشار مختلف مردم و جریان‌های سیاسی اشاره کرده و تاکید کرد که اجماع سیاسی در زیر چتر جمهوریت در حال شکل‌گیری است.
در چند روز اخیر، آقا غنی با عطامحمد نور، حامد کرزی، محمد کریم خلیلی، گلبدین حکمتیار و برخی شخصیت‌های دیگر سیاسی دیدار داشته است.
با این حال، گروه طالبان تاکنون به درخواست‌ها برای تمدید آتش‌بس پاسخ مثبت نداده و تاکید کرده‌اند که تا رسیدن به یک توافق صلح آتش‌بس سودی ندارد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا