آخرین اخباراسلایدشوافغانستانامنیت و حوادثپاکستانجهانمنطقه

دا/عش در ایالت خیبرپختونخواه پاکستان در حال سربازگیری است

خبرگزاری دید: اوراسیا در تحلیل جدید خود براساس یافته های موسسه مدیریت درگیری نوشته است که فعالیت دا/عش خراسان از سال ۲۰۱۵ که در افغانستان شکل گرفته تاکنون شامل سه مرحله بوده است که اکنون این گروه در تهاجمی ترین و پیچیده ترین کمیپن تبلیغاتی و اطلاع رسانی خود قرار دارد. چنانچه که در این مرحله این گروه در پی جذب نیرو ها و طرفداران خارج از منطقه است به طوری که دا/عش مستقر در خیبرپختونخواه، دست به جذب نیرو از بین گروه ها و اقوام مختلف زده است.

این شبکه در تحلیل تازه خود در مورد فعالیت دا/عش خراسان آورده است که از آگوست ۲۰۲۱ تا کنون ۴۲۹ نفر در ۷۳ رویداد این گروه که در افغانستان و خیبرپختونخواه مستقر هستند، کشته شده اند. از این بین، ۱۳۶ نفر از خود اعضای داعش در خیبرپختونخواه کشته شده اند.

همچنین بر اساس این تحلیل در اثر این حملات ۵۸ طالب، ۲۲۰ غیرنظامی و ۱۵ نفر دیگر که هویت شان مشخص نیست، کشته شده اند.

این گزارش درحالی انتشار پیدا می کند که طی دو ماه گذشته دا/عش خراسان مسئولیت سه حمله در افغانستان را برعهده گرفته است.

در آخرین مورد، این گروه بر مسجد شیعیان امام زمان گذره هرات حمله کردند. که در نتیجه آن ۷ نفر شهید شدند.

این تحلیل می گوید که فعالیت دا/عش خراسان در سه مرحله سازماندهای شده که اکنون در مرحله سوم قرار دارد که تهاجمی تر و پیچیده تر است. در این مرحله این گروه در پی جذب نیرو ها و طرفداران خارج از منطقه است. به طوری که داعش مستقر در خیبرپختونخواه، دست به جذب نیرو از بین گروه های مختلف جهادی و اقوام مختلف زده است که نتایج آن اغلب فراگیرتر است.

در بخش دیگری از این تحلیل آمده است که این گروه در بخش گسترش صفوف و سربازگیری پیچیده تر شده و درحال اتخاذ یک رویکرد مقرون به صرفه برای انجام عملیات های خارجی است که برای این هدف وابسته به شبکه های گسترده تسهیل کننده و عاملان این گروه در کشورهای هدف است. از طرف دیگر، در سطح داخلی طبق این تحلیل، داعش توانایی و تحرکات عملیاتی خود را بالابرده و تعداد جنگجویان این گروه قابل بین ۴ تا ۶ هزار نفر است.

اما حکومت سرپرست بارها حضور دا/عش در افغانستان را رد کرده اند. در تازه ترین مورد، رحمت الله نجیب، معاون اداره عمومی اطلاعات حکومت سرپرست گفت که پس از تسلط مجدد طا-لبان در افغانستان فعالیت دا/عش در این کشور به صفر رسیده است.

اما نگرانی های امنیتی از سوی دا/عش در خاک افغانستان در منطقه افزایش یافته است که منجر اعلام همکاری کشورهای همسایه و منطقه با حکومت سرپرست برای مبارزه با دا/عش شده است. به طوری که حسن کاظمی قمی، نماینده جمهوری اسلامی ایران در افغانستان چندی پیش در واکنش به حمله دا/عش به مسجد امام زمان هرات اعلام کرد که ایران آماده همکاری در امر مبارزه با تروریسم است.

او همچنین مطرح کرد که تروریسم و مشخصاً دا/عش خراسان یک تهدید مشترک برون پایه برای ایران، افغانستان و کشورهای منطقه است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا