آخرین اخبارجهانسیاست

دونالد رامسفلد، معمار جنگ عراق و افغانستان درگذشت

دونالد رامسفلد وزیر دفاع جورج دبلیو بوش و از چهره‌های جنجالی تاریخ جنگ امریکا در عراق و افغانستان، در سن ۸۸ سالگی درگذشت.


به نقل از پی‌بی‌اس، دونالد رامسفلد وزیر دفاع ایالات متحده در دوره جورج دبیلو بوش (۲۰۰۱ – ۲۰۰۶) و جوان‌ترین وزیر دفاع این کشور در جریان جنگ سرد، روز سه‌شنبه در نیو مکسیکو درگذشت.
او در زمان بزرگ‌ترین حادثه «تروریستی» تاریخ امریکا وزیر دفاع بود و در جریان جنگ‌های افغانستان و عراق، رامسفلد به یکی از جنجال برانگیزترین چهره‌های امریکا تبدیل شد.
رامسفلد در کتاب خاطرات خود اعتراف کرده است که این ادعای او که صدام حسین سلاح‌های کشتار جمعی داشته، ادعای نادرستی بوده است.
امروز، جورج بوش از وی به عنوان مرد باهوش، درستکار و خستگی‌ناپذیر یاد کرده که هرگز در مقابل تصمیم‌های سخت شانه خالی نکرد و مسئولیت‌پذیر بود.
زلمی خلیلزاد نماینده ویژه امریکا در امور صلح افغانستان، رامسفلد را شخص با چندین جنبه توصیف کرد که در مرکز تصمیم‌های جنجالی قرن ۲۱ قرار داشت.
در دسمبر سال ۲۰۰۱، وقتی قندهار زیر حملات نیروهای مقاومت و ایالات متحده قرار داشت، طالبان به دنبال توافقی بودند که مورد قبول دولت حامد کرزی باشد، اما رامسفلد با آن مخالفت کرد.
وی در این باره گفته بود: من فکر نمی‌کنم پایان مورد مذاکره‌ای برای این وضعیت باشد، این امر برای ایالات متحده قابل قبول نیست.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا