آخرین اخباراسلایدشوجهانروند صلحسیاست

رایزنی وزرای خارجه چین و پاکستان در باره روند صلح افغانستان

وزیر امور خارجه پاکستان در تماس تیلفونی با همتای چینی خود در رابطه به روابط دو جانبه، همکاری‌ها در عرصه‌های مختلف، خروج نیروهای خارجی از افغانستان و روند صلح بحث و تبادل نظر کردند.


به نقل از پیپل دیلی، شاه محمود قریشی وزیر امور خارجه پاکستان روز گذشته طی تماس تیلفونی با وانگ یی وزیر امور خارجه چین در باره هفتادمین سالگرد ایجاد روابط دیپلماتیک، همکاری‌های استراتژیک بین دو کشور، خروج نیروهای خارجی از افغانستان و روند صلح گفت‌وگو کرد.
در این مکالمه تیلفونی، وزیر خارجه چین گفته است که خروج عجولانه نیروهای امریکایی از افغانستان، روند صلح را به شدت متأثر ساخته تأثیر منفی روی ثبات منطقه‌ای داشته است.
به گفته وی، در چنین شرایطی، چین انتظار دارد سازمان ملل متحد نقش خود را بازی کند، سازمان همکاری‌های شانگهای توجه جدی به وضعیت داشته باشد و همسایگان افغانستان ارتباطات را با افغانستان تقویت و اقدامات را هماهنگ سازد.
وانگ یی با اشاره به این که پاکستان نفوذ مهمی روی مسئله افغانستان دارد، گفته است که پکن از تلاش‌های پاکستان برای دستیابی افغانستان به صلح قدردانی می‌کند.
وی از تمام جوانب خواست به توافق سیاسی قابل قبول برای همه تحت چارچوب رهبری و مالکیت افغانستان دست یابند که بر مسیر توسعه و شرایط ملی این کشور متناسب باشد.
وزیر خارجه چین در ادامه بیان داشته است که چین و پاکستان باید به تقویت هماهنگی استراتژیک خود ادامه دهند و تأثیر مثبتی بر روند صلح در افغانستان داشته باشند و به طور مشترک از صلح و ثبات منطقه محافظت کنند.
در همین حال، شاه محمود قریشی وزیر خارجه پاکستان خواستار خروج مسئولانه نیروهای خارجی از افغانستان شده و گفته است کشورش از نقش برجسته‌تر کشورهای همسایه افغانستان در روند صلح پشتیبانی می‌کند.
وی افزوده است که اسلام‌آباد آماده تقویت ارتباطات و هماهنگی با چین تحت چارچوب گفت‌وگوی سه‌جانبه پاکستان-چین-افغانستان است تا تلاش مشترک در روند صلح و مصالحه داشته باشند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا