آخرین اخباراجتماعافغانستانفرهنگ و دانش

روند توزیع ۱۲ میلیون جلد کتاب آغاز شد

مقام‌ها در وزارت معارف خبرداده است که روند توزیع ۱۲.۲ میلیون جلد کتاب درسی که از سوی یک چاپخانه‌ داخلی به چاپ رسیده روز گذشته آغاز شده است.

مقام‌ها در وزارت معارف خبرداده است که روند توزیع ۱۲.۲ میلیون جلد کتاب درسی که از سوی یک چاپخانه‌ داخلی به چاپ رسیده روز گذشته آغاز شده است.
به گزارش خبرگزاری دید، قرار است تا سه هفته دیگر این کتاب‌ها در سراسر کشور در اختیار دانش‌آموزان مکاتب قرار بگیرد.
نوریه نزهت سخنگوی وزارت معارف گفته است که این مجموعه کتاب‌ها مربوط دوره ابتدایی مکاتب می‌باشد و به ارزش بیش از ۳۸۲ میلیون افغانی در داخل کشور به چاپ رسیده است.
خانم نزهت در ادامه افزود: «این کتاب‌ها شامل ۳۵ عنوان کتاب می‌باشد که برای دانش‌آموزان صنف‌های اول تا ششم آماده شده است. این کتاب‌ها با توجه به نیازمندی‌ها به ۳۴ ولایت به شمول شهر کابل توزیع می‌شود. قبلا فهرست نیازمندی ولایت‌ها به کتاب‌های جدید به وزارت معارف رسیده و بر اساس آن کتاب‌ها انتقال داده خواهد شد.»
در همین حال، او گفته شرکتی که این کتاب‌ها را چاپ کرده مکلف است تا کتاب‌ها را به ولایت‌ها نیز انتقال دهد.
به گفته وی، به خاطر شفافیت در توزیع کتاب‌ها یک نهاد دیگر این روند را نظارت خواهد کرد.
مکاتب سراسر کشور در سال‌های اخیر با مشکل کمبود کتاب روبه‌رو بوده‌اند. تا جایی که مقام‌های وزارت معارف تایید می‌کنند که در حال حاضر نیز مکاتب کشور حدود ۹۰ میلیون کتاب جدید درسی کمبود دارند.
نوریه نزهت سخنگوی وزارت معارف همچنان گفت که قرار است در جریان سال جاری ۳۷ میلیون جلد کتاب جدید نیز به چاپ برسد. این کتاب‌ها برای دوره‌های متوسطه و لیسه مکاتب در نظر گرفته شده است.
خانم نزهت در ادامه افزود: «این کتاب‌ها هنوز چاپ نشده، طی مراحل کارهای تدارکاتی آن جریان دارد و تا پایان سال جاری خورشیدی ۳۷ میلیون جلد کتاب دیگر نیز چاپ و توزیع خواهد شد.»
او گفت که پیش از این و در پی راه‌اندازی کمپاین جمع‌آوری کتاب از سوی جوانان، برخی از کمبودهای کتاب معارف رفع شده است.
با این همه، دانش آموزان به دلیل کمبود کتاب‌های درسی در مکاتب از سال‌ها پیش به این‌سو رنج می‌برند. برخی از والدین دانش‌آموزان ناگزیر می‌شوند که در آغاز سال تعلیمی کتاب‌های مورد نیازشان را از بازارها تهیه کنند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا