آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاست

روند صلح؛ سیاست تهاجمی حکومت در برابر طالبان

مخالفان سیاسی حکومت، آقای اشرف غنی را متهم می‏‌سازند که همزمان با شدت گرفتن روند گفت‌‏وگوهای صلح، در حوزه جنگ سیاست تهاجمی‌تر در برابر طالبان اتخاذ کرده است.

گروه طالبان روز جمعه ۲۳ حمل از آغاز عملیات بهاری زیر نام «الفتح» خبر داد. این قدام طالبان با واکنش‏های زیادی همراه شد. حامد کرزی رییس جمهور پیشین کشور با صدور یک اعلامیه از حکومت افغانستان و گروه طالبان خواست که راه صلح را پیش بگیرند.
زلمی خلیلزاد نماینده ویژه وزارت امور خارجه امریکا برای صلح افغانستان این اقدام طالبان را محکوم و تاکید کرد که عملیات بهاری طالبان نشان می‏دهد که این گروه هنوز به ارزش‏های گذشته پایبند است.
از پیام حامد کرزی رییس جمهور کشور بر می‌آید که حکومت افغانستان نیز چون گروه طالبان به دنبال دوام جنگ است. مخالفان سیاسی حکومت، آقای اشرف غنی را متهم می‏سازند که همزمان با شدت گرفتن روند گفت‏وگوهای صلح، در حوزه جنگ سیاست تهاجمی‌تر در برابر طالبان اتخاذ کرده است.
به باور احزاب سیاسی که در روند صلح با رییس جمهور غنی دیدگاه متضاد دارند، آقای غنی پروسه صلح را سبوتاژ می‏کند و در پی دوام جنگ است.
گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی چندی پیش گفت که حکومت افغانستان نمی‏تواند صلح بیاورد و حکومت به فکر دوام جنگ است.
در دل روند گفت‏وگوهای صلح، روسای نهاد‏های امنیتی و دفاعی کشور بر سرکوبی و نابودی طالبان تاکید می‏کنند. همین اکنون در بخش‏های مختلف کشور درگیری میان نیرو‏های دفاعی و امنیتی کشور با گروه طالبان جریان دارد.
ریاست جمهوری در واکنش به عملیات بهاری طالبان نیز گفته است که این گروه اصرار بر تداوم جنگ دارد.
ایالات متحده امریکا که انتظار دارد روند گفت‏وگو‏های صلح با طالبان منجر به پایان جنگ شود، از سیاست تهاجمی حکومت در برابر طالبان حمایت نمی‏کند.
تحرکات گسترده طالبان و آغاز عملیات بهاری می‏تواند واکنشی بر سیاست تهاجمی حکومت باشد. پس از آن که بحث صلح و رایزنی‌ها در این مورد شدت گرفت، سیاست حکومت در قبال طالبان اندکی تند‏تر شد.
حکومتی که تا چند سال قبل در برابر طالبان و گسترش ناامنی‏ها سیاست صلح‌جویانه داشت، یک‏بار از سرکوب گروه طالبان سخن زد.
امریکا به عنوان یکی از طرف‏های جدی جنگ افغانستان، از سیاست تهاجمی حکومت در برابر طالبان استقبال نمی‏کند؛ زیرا این کشور می‏خواهد در مدت زمان کوتاه پروسه صلح به نتیجه برسد. دوام جنگ در استراتژی جدید امریکا در افغانستان جایی ندارد.
اختلاف بنیادی حکومت افغانستان و امریکا در گفتمان صلح، همین سیاست تهاجمی حکومت و ملایمت امریکا است. حمله لفظی حمدلله محب مشاور شورای امنیت ملی کشور بالای زلمی خلیلزاد در واشنگتن ریشه در همین موضوع دارد.
در واقع می‏توان گفت پایان و دوام جنگ در گرو دو تا انتخابات است. یکی انتخابات ریاست جمهوری افغانستان و دیگری انتخابات ریاست جمهوری در امریکا.
دولت امریکا در آستانه انتخابات ریاست جمهوری قرار دارد. پایان جنگ افغانستان و برگشت نیرو‏های امریکایی به کشور شان به پیروزی ترامپ کمک خواهد کرد.
این طرف رییس جمهور غنی که یکی از نامزدان انتخابات ریاست جمهوری است وبرای رسیدن به قدرت از هر وسیله‏ای استفاده خواهد کرد، تلاش دارد پروسه جنگ تداوم یابد. طرح حکومت این است که برای رسیدن صلح با عزت و پایدار در افغانستان به پنج سال زمان نیاز است.
استدال نویسنده این است که اگر اختلاف نظر موجود میان کابل و واشنگتن حل نشود، ممکن است برای حکومت افغانستان پیامد‏های بسیار خطرناک داشته باشد.
امریکا از دوام این جنگ خسته شده‏ و ادامه جنگ و ناکامی روند گفت‏وگوهای صلح با طالبان ممکن است سبب خروج فوری نیرو‏های امریکایی از افغانستان شود.
این نگرانی به گونه عمیق آن وجود دارد. در پنجمین دور از گفت‏وگو‏های دوحه، روی خروج نیرو‏های خارجی از افغانستان میان نمایندگان طالبان و دپیلمات‏های امریکا به گونه جدی بحث و چانه‏زنی شده است.

نویسنده

اختر سهیل

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا