آخرین اخباراسلایدشوجهانخبر های مهمسیاست

رییس جمهور ایران به تاجیکستان می‌رود/ افغانستان از موضوعات مورد بحث است

سخنگوی وزارت خارجه ایران از سفر رییس جمهور این کشور به تاجیکستان خبر داده و گفت که سید ابراهیم رییسی برای اشتراک در اجلاس شانگهای عازم دوشنبه، پایتخت تاجیکستان می‌شود. این نخستین سفر خارجی رییس پس از احراز پست ریاست جمهوری ایران است.


به نقل از ایسنا، سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت خارجه ایران امروز دوشنبه(۲۲سنبله) از سفر رییس جمهور آن کشور به تاجیکستان خبرداد. قرار است آقای رییسی در نشست سران شانگهای اشتراک کند.
سخنگوی وزارت خارجه ایران در مورد حضور رییس جمهور رییسی در نشست سران اجلاس شانگهای در تاجیکستان تصریح کرد: این اولین سفر خارجی آقای رییسی به عنوان رییس جمهور است. ایشان علاوه بر اینکه در اجلاس شانگهای شرکت می‌کنند، گفت‌وگوهای دوجانبه‌ای با تعدادی از مقامات شرکت کننده در این نشست خواهند داشت و برنامه ریزی‌ها در این زمینه توسط دوستان ما و نهاد ریاست جمهوری در سفارت ایران در تاجیکستان در حال انجام است.
خطیب زاده همچنین در مورد تعامل ایران با جناح‌های افغانستانی و اینکه آیا ایران طالبان را به رسمیت می‌شناسد، گفت: ایران جزو معدود کنش گرانی است که با تمام طرف‌های فعال در افغانستان روابط دارد. با برخی گفت‌وگوهای فراگیری انجام داد و با برخی این گفت‌وگوها محدودتر بوده است. ما همواره سعی کردیم با گروه‌های مختلف در افغانستان مذاکره و رایزنی داشته باشیم و در جریان نشست تهران نیز تلاش کردیم که گروه‌های مختلف افغانستانی در این نشست حضور داشته باشند.
سخنگوی وزارت خارجه ایران ادامه داد: ما بارها تأکید کرده‌ایم مسیری که به برادر کشی ختم شود مسیر درستی نیست. جنگ راه حل نیست و باید دولتی فراگیر که بازتاب دهنده ترکیب جمعیتی و قومیتی این کشور باشد در افغانستان تشکیل شود و چنین دولتی می‌تواند در این کشور صلح پایدار ایجاد کند. هیچ دولت اقلیتی نمی تواند در درازمدت صلح و ثبات و مشارکت حداکثری در افغانستان ایجاد کند.
خطیب زاده تصریح کرد: ما تأکیدمان بر تحقق خواسته مردم افغانستان و عدم دخالت خارجی در این کشور است. مردم افغانستان بارها ثابت کرده‌اند که حضور خارجی‌ها را در کشور خود برنمی‌تابند و تمام کشورها باید به اراده و خواست مردم افغانستان احترام بگذارند.
او از ایجاد ستاد عالی افغانستان در وزارت خارجه این کشور پس از تحولات اخیر در افغانستان نیز خبر داد که با هدایت نماینده ویژه وزیر امور خارجه در امور افغانستان شکل گرفته است.
وی در پاسخ سوالی در مورد دعوت طالبان از ایران برای شرکت در مراسم تشکیل دولت در این کشور گفت: زود است در این زمینه صحبت کنیم. باید منتظر باشیم و ببینیم ترکیب دولت آینده افغانستان چگونه است و سپس در مورد موضوعات دیگر تصمیم گیری کنیم. ما براساس عملکرد و رفتارطالبان در خصوص درخواست و دعوت آن‌ها تصمیم گیری می‌کنیم.
سخنگوی وزارت خارجه ایران در پاسخ به این که آیا ایران دولت طالبان را به رسمیت می‌شناسد یا خیر گفت: آنچه که به عنوان سرپرستی امور از سوی طالبان معرفی شده است دولت فراگیر مورد نظر ایران و جامعه جهانی نیست. طالبان گفته که این تدبیر امور برای سرپرستی وزارتخانه هاست و باید منتظر باشیم و ببینیم که نوع پاسخگویی که طالبان به خواسته ها و مطالبات بین المللی انجام می دهد چیست و چگونه است.
وی همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه طبق آخرین اخبار منتشر شده وضعیت مردم در پنجشیر که تحت محاصره طالبان قرار گرفته اند وضعیت مناسبی نیست و آیا ایران برنامه ای برای کمک به مردم این منطقه دارد، اظهار کرد: باید آرامش مردم، جان، مال و ناموس آن ها محترم شمرده شود. خط قرمز اصلی همین است. باید از برادرکشی اجتناب و خودداری شود. باید از محاصره پنجشیر، قطع آب در این منطقه و مسائلی که به گرسنگی دادن مردم پنجشیر منتهی می شود اجتناب شود. پنجشیر و افغانستان جز گفت‌وگو راه حل و مسیر دیگری ندارد. ما همه طرف ها را دعوت می کنیم که گفت وگو انجام دهند و ما از انجام گفت وگوهای اصیل بین الافغانی حمایت می‌کنیم.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا