آخرین اخباراجتماعجهان

سازمان ملل برای کمک به افغانستان در سال ۲۰۲۴ خواستار ۳ میلیارد دالر شد

خبرگزاری دید: برای رسیدگی به بحران بشردوستانه در افغانستان در سال آینده میلادی، سازمان ملل متحد خواستار دریافت ۳ میلیارد دالر شده است.

سازمان ملل متحد برای رسیدگی به بحران بشری در جهان، از جمله افغانستان در سال آینده‌ میلادی، ۴۶ میلیارد دالر بودجه درخواست کرده که در این میان ۳ میلیارد آن برای افغانستان در نظر گرفته شده است.

دفتر هماهنگ‌کننده‌ کمک‌های بشری سازمان ملل متحد (اوچا)، اعلام کرده است که افغانستان در میان پنج کشوری است که به بیشترین کمک‌ بشری نیاز دارد.

اوچا گفته است که در سال آینده‌ میلادی برای کمک‌رسانی در افغانستان نیاز به سه میلیارد دالر است.

این دفتر در سال ۲۰۲۳ برای افغانستان ۴ میلیارد و شش میلیون دالر درخواست داده بود؛ اما این میزان بودجه تأمین نشد و به‌ گفته‌ اوچا، در نتیجه‌ شکاف مالی، ۱۰ میلیون نفر از ماه می تا نوامبر در افغانستان دسترسی به کمک‌های غذایی را از دست دادند.

در اعلامیه اوچا آمده است که در سال ۲۰۲۴ نزدیک به ۱۸۱ میلیون نفر در ۷۲ کشور برای دریافت کمک‌های بشردوستانه و حمایت در سال آینده هدف‌گذاری شده‌اند.

به‌ گفته‌ این دفتر، در سال جاری میلادی ۱۲ میلیون نفر کمک‌های نجات دریافت کردند، اما شکاف بودجه به این معنا بود که حمایت‌ها کاهش یافت و میلیون‌ها نفر به آن دسترسی پیدا نکردند.

اوچا افزوده است که درگیری‌های مسلحانه، وضعیت اضطراری آب‌وهوا و اقتصادهای در حال فروپاشی، ضربه ویرانگری را بر آسیب‌پذیرترین جوامع در تمام قاره‌ها وارد می‌کند که منجر به گرسنگی فاجعه‌بار، آوارگی گسترده و شیوع بیماری می‌شود.

به‌گفته‌ اوچا، از هر پنج کودک یک کودک در سال ۲۰۲۳ در مناطق درگیری زندگی کرده یا از آن فرار کرده است.

اوچا همچنین گفته‌ که حدود ۲۵۸ میلیون نفر با گرسنگی شدید مواجه هستند. از هر ۷۳ نفر در سراسر جهان یک نفر آواره می‌شود که این رقم در ۱۰ سال دو برابر می‌شود.

مارتین گریفیتس معاون دبیرکل سازمان ملل در امور بشردوستانه گفته است که کمک‌های بشردوستانه جان‌ها را نجات می‌دهند، با گرسنگی مبارزه می‌کنند، از کودکان محافظت می‌کنند و همه‌گیری‌ها را عقب می‌رانند.

او گفته که حمایت‌های جامعه‌ بین‌المللی مطابق با نیازها نیست.

او افزوده: «ما از همه‌ کمک‌کنندگان برای کمک‌های‌شان تشکر می‌کنیم که تا اکنون بالغ بر ۲۰ میلیارد دالر در سال جاری بوده است، اما این تنها یک سوم چیزی است که نیاز بود. اگر نتوانیم در سال ۲۰۲۴ کمک بیشتری ارائه کنیم، مردم هزینه‌ آن را با جان خود خواهند پرداخت».

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا